پارچه خامه دوزی برای دوخت چه لباس‌هایی مناسب است

پارچه خامه دوزی برای دوخت چه لباس‌هایی مناسب است

اگر می‌خواهید طرح‌ های گلدوزی شما تا حد امکان زیبا به نظر برسد، نوع پارچه‌ای که استفاده می‌کنید بسیار مهم است. اما با وجود پارچه‌ های مختلف، چگونه می‌دانید از کدام نوع پارچه استفاده کنید؟ پارچه خامه دوزی برای دوخت چه لباس‌هایی به کار می‌رود؟ هنگام انتخاب پارچه برای خامه دوزی، پارچه‌های طبیعی بهتر از پارچه‌های مصنوعی کار می‌کنند زیرا تمایل به بافت یکنواخت‌تر و وزن و کشش مناسبی دارند. آشنایی شما با پارچه‌های خامه دوزی، انواع آن‌ها و کاربرد آن‌ها در انواع لباس‌ها دلیل نوشتن این راهنما بوده است.

پارچه خامه دوزی برای دوخت چه لباس‌هایی مناسب است

پنبه یکی از پرکاربردترین پارچه‌هایی است که همیشه در پروژه‌های خیاطی خامه دوزی وجود دارد. چه پارچه نخی بخرید و چه در حال خامه دوزی اقلامی آماده مانند روبالشی، لباس یا پرده باشید، پنبه انتخابی ایدئال است.

بهترین پارچه‌ها برای خامه دوزی

تمام پارچه‌های زیر با الیاف طبیعی ساخته شده‌اند و برای پروژه‌های مختلف خامه دوزی و گلدوزی ایدئال هستند. با این حال، برخی از آن‌ها برای پروژه‌های خاص بهتر از دیگران هستند و هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. در این مقاله، تمام جزئیاتی را که باید در مورد استفاده از این پارچه‌ها برای خامه دوزی بدانید، به اشتراک گذاشته شده‌اند.

  • پنبه
  • کتانی
  • بوم
  • جین
  • پارچه‌ آیدا
  • بافت یکنواخت
  • موسلین
  • ساتن
  • ابریشم

هنگام انتخاب لباس خامه دوزی چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

اکنون که بهترین انواع پارچه برای استفاده برای گلدوزی را معرفی کرده‌ایم، فاکتورهای دیگری نیز وجود دارد که باید هنگام انتخاب لباس خامه دوزی به آن‌ها توجه کنیم. به عنوان مثال، انواع مختلف پارچه‌ها دارای بافت و وزن متفاوتی هستند که می‌تواند بر ظاهر کلی طرح شما تأثیر بگذارد. پارچه‌های کش‌دار نیز می‌توانند طرح شما را مخدوش کنند.

پارچه خامه دوزی

تمام پارچه‌های ذکر شده در بالا به این دلیل انتخاب شده‌اند که ویژگی‌های ایدئال مورد نیاز برای خامه دوزی را دارند. در انتخاب لباس خامه دوزی علاوه بر اینکه چه نوع پارچه‌ای است، باید به چند نکته زیر نیز توجه کنید.

بافت پارچه خامه دوزی

بافت پارچه تعیین می‌کند که الیاف چقدر شل یا محکم به هم بافته می‌شوند و این امر ارتباط زیادی با تعداد نخ‌ها دارد. ممکن است نوع خاصی از پارچه را ببینید که در تعداد نخ‌های مختلف موجود است. تعداد نخ‌های بیشتر معمولاً به معنای بافت محکم‌تر است. برای خامه دوزی باید از پارچه‌ای استفاده کنید که بافت محکم و یکدستی داشته باشد. اما پارچه نباید خیلی تنگ باشد، زیرا می‌تواند عبور سوزن و نخ را از پارچه سخت‌تر کند.

همچنین پارچه‌ای با بافت خیلی گشاد یا ناهموار نمی‌خواهید زیرا می‌تواند طرح شما را ناهموار کرده یا سوراخ‌هایی در طرح یا پارچه شما ایجاد کند. در حالت ایدئال برای پروژه‌های خامه دوزی خود به دنبال پارچه‌هایی با تعداد نخ ۲۸ یا بالاتر باشید.

وزن پارچه خامه دوزی

شما همچنین باید وزن پارچه را قبل از انتخاب آن برای خامه دوزی در نظر بگیرید. دلیل اهمیت وزن آن است که پارچه‌های نازک‌تر و سبک‌تر می‌توانند به راحتی پاره یا چروک شوند، در حالی که پارچه‌های سنگین‌تر به‌سختی سوزن را فشار می‌دهند.

پارچه خامه دوزی برای دوخت چه لباس‌هایی مناسب است

بهترین پارچه برای خامه دوزی پارچه‌ هایی با وزن متوسط ​​مانند پنبه، کتان، جین یا یکی از پارچه‌ های دیگر ذکر شده در بالا است. اگر می‌دانید در حال انجام چه کاری هستید، می‌توانید از پارچه‌های سبک‌وزن مانند ابریشم و موسلین استفاده کنید، اما گلدوزی مؤثر آن‌ها بسیار سخت‌تر است.

کشش پارچه 

در نهایت، شما باید پارچه‌ ای را انتخاب کنید که کشش کمی داشته باشد. دلیل بد بودن پارچه‌های کش‌دار این است که می‌توانند در حین خامه دوزی، حرکت بیش از حد کنند و بر یکنواختی طرح شما تأثیر بگذارند. برخی از پارچه‌های کشسان نیز می‌توانند به مرور زمان خاصیت ارتجاعی خود را از دست بدهند که باعث افتادگی یا تغییر طرح شما می‌شود.

پنبه، کتان، بوم، ساتن و سایر پارچه‌هایی که در بالا ذکر شد، کشش بسیار کمی دارند که در اکثر پارچه‌های بافته شده از الیاف طبیعی ثابت است. برای خامه دوزی از پارچه‌های بافتنی دوری کنید، زیرا این پارچه‌ها کشش زیادی دارند.

چه پارچه‌هایی را نباید برای خامه دوزی استفاده کرد؟

انواع مختلفی از پارچه‌ها وجود دارد که نباید برای خامه دوزی استفاده شوند. به طور کلی، از پارچه‌ های مصنوعی دوری کنید، زیرا معمولاً بافت بسیار تنگ یا کشش زیادی دارند. از پارچه‌هایی که خیلی شل بافته می‌شوند اجتناب کنید، زیرا تصور اینکه اگر بافت خیلی شل یا ناهموار باشد چه اتفاقی برای طرح شما می‌افتد کار سختی نیست.

پارچه خامه دوزی برای دوخت چه لباس‌هایی مناسب است

همچنین باید از پارچه‌ های بافتنی دوری کنید، این امر به دلیل کشش زیاد و گشاد بودن این نوع از پارچه‌ها است. همچنین ایده خوبی نیست که یک پارچه کش‌باف را با دست خامه دوزی کنید. اما اگر از یک تثبیت‌کننده استفاده کنید، ممکن است با خامه دوزی ماشینی تا حدی موفقیت داشته باشید. برای خرید پارچه خامه دوزی در طرح ها و رنگ های مختلف میتوانید به قسمت محصولات شیک باشیم مراجعه کنید.

در نهایت، از پارچه‌ های نازک یا شفاف دوری کنید، به خصوص به عنوان یک مبتدی یا اگر طرح‌های بزرگ یا پیچیده‌تر را خامه دوزی می‌کنید. پارچه‌های نازک می‌توانند به راحتی پاره یا چروک شوند، بنابراین منطقی است که از آن‌ها برای خامه دوزی استفاده نکنید.

کاربردهای پارچه خامه دوزی شده

از هنر خامه دوزی تقریباً می‌توان در تمامی لباس‌ها استفاده کرد البته اگر هنرمندانه طراحی و اجرا شود. این هنر تقریباً با تمامی پارچه‌ های موجود در بازار سازگار است و این پارچه‌های خامه دوزی شده را می‌توان برای دوخت انواع لباس‌ ها به کار برد و مورد استفاده قرار داد. البته پاچه خامه دوزی شلوغ و حداکثری بیشتر برای دوخت لباس‌ های محلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نوع مینیمالیستی این پارچه را هم می‌توان برای دوخت لباس‌های مهمانی و عروسی به کار برد.

بهترین پارچه برای خامه دوزی دستی چیست؟

هر نوع پارچه ذکر شده در این مطلب برای خامه دوزی دستی مناسب است. طرح‌های خامه دوزی دستی معمولاً آن‌ قدرها پیچیده نیستند و می‌توانید با کمی دقت و کوشش در نحوه استفاده از آن‌ها از عهده کار برآیید. پارچه‌های نخی، کتان و بوم معمولاً به دلیل بافت و وزن پارچه، راحت‌ترین و بهترین انتخاب برای خامه دوزی دستی هستند و این امر مخصوصاً برای مبتدی‌ها صادق است.

پارچه آیدا برای قلاب‌دوزی که معمولاً با دست انجام می‌شود نیز بهترین انتخاب است. اگر می‌خواهید از پارچه‌ای مانند موسلین یا ساتن برای خامه دوزی با دست استفاده کنید، استفاده از حلقه خامه دوزی برای تثبیت‌کننده پارچه ضروری است.

نتیجه گیری

بهترین لباس‌ های خامه دوزی باید با وزن متوسط، محکم و یکنواخت بافته شده و کشش کمی داشته باشند. اگر تازه شروع به خامه دوزی کرده‌اید، چیزهای ساده‌ای مانند پنبه، کتان یا پارچه‌های یکدست دیگر را امتحان کنید. وقتی با روند کار آشنا شدید، می‌توانید به سراغ پارچه‌ های دیگر نیز بروید. اگر این مقاله برای شما مفید بود لطفاً آن را با دیگران به اشتراک بگذارید همچنین می‌توانید نظر خود را هم برای ما بنویسید. از اینکه مطلب ما را خواندید متشکریم.

امتیاز دهید
nosrati
ارسال دیدگاه