چه پارچه هایی برای دوخت شلوار مردانه مناسب هستند

چه پارچه هایی برای دوخت شلوار مردانه مناسب هستند

شناخت انواع پارچه‌ های مناسب برای شلوار مردانه بسیار مهم است. چه در حال دوخت یا خرید شلواری جدید باشید و چه سعی در یافتن راه درستی برای تمیز کردن شلوارهای کثیف خود داشته باشید. این امر مخصوصاً زمانی صادق است که بخواهید از شلوار خود به درستی مراقبت کنید تا ماندگاری بیشتری داشته باشد. پارچه‌های مختلف خواص متفاوتی دارند که می‌تواند بر نحوه رفتار با شلوار تأثیر بگذارد.

برای کمک به این سردرگمی‌ها و ایجاد درک بهتر از پارچه‌های شلوار مردانه، اجازه دهید نگاهی به انواع مختلف پارچه بیندازیم. لطفاً به خاطر داشته باشید که در واقع صدها نوع مختلف پارچه برای دوخت شلوار مردانه وجود دارد. اما در این نوشته به محبوب‌ترین آن‌ها خواهیم پرداخت.

چه پارچه هایی برای دوخت شلوار مردانه مناسب هستند

پارچه ماده‌ای است که از درهم تنیدگی الیاف به یکدیگر ساخته می‌شود. به‌ طور کلی، یک پارچه بنام الیاف به کار رفته در تولید آن نام‌گذاری می‌شود. البته برخی پارچه‌ها ساخته ترکیبی از الیاف مختلف هستند. سپس پارچه بسته به الیاف مورد استفاده، الگو، بافت و فرآیند تولید آن نام‌گذاری می‌شود. همچنین برخی از پارچه‌ها به سرچشمه الیاف توجه دارند.

بر این اساس، در واقع دو دسته‌بندی کلی وجود دارد که انواع پارچه‌های شلوار را از هم جدا می‌کند: الیاف مورد استفاده (طبیعی در مقابل مصنوعی) و فرآیندهای تولید (بافته شده در مقابل بافتنی).

طبیعی در مقابل مصنوعی

اولین جزئیات تفاوت در پارچه‌های شلوار به نوع الیاف مورد استفاده آن‌ها بستگی دارد. الیاف طبیعی یا از گیاهان و یا از حیوانات به دست می‌آیند. به‌عنوان‌مثال، پنبه از گیاهان به دست می‌آید درحالی‌که ابریشم از کرم ابریشم ساخته می‌شود. از طرف دیگر الیاف مصنوعی از مواد کاملاً مصنوعی ساخته شده توسط انسان تولید می‌شوند.

بافته شده در مقابل بافتنی

پارچه‌های بافته شده از دو تکه نخ در هم تنیده شده به صورت افقی و عمودی بر روی دستگاه بافندگی تشکیل شده‌اند. ازآنجایی‌که نخ با زاویه ۴۵ درجه اجرا می‌شود، پارچه کش نمی‌آید و معمولاً سفت‌تر و محکم‌تر از پارچه‌های بافتنی هستند. برای ذکر نمونه‌هایی از پارچه‌های بافته شده محبوب می‌توان به پارچه ابریشمی، کرپ، جین، کتان، ساتن و غیره اشاره کرد.

چه پارچه هایی برای دوخت شلوار مردانه مناسب هستند

برای تولید پارچه بافتنی یا کشباف نخ به یک طرح حلقه به هم پیوسته تبدیل می‌ شود که امکان کشش قابل توجهی به آن می‌ دهد. پارچه‌ های بافتنی خاصیت ارتجاعی و حفظ فرم بسیار خوبی دارند. توری، لیکرا و مش از پارچه‌ های بافتنی محبوب هستند.

پارچه پنبه‌ای برای شلوار مردانه

پنبه که به عنوان محبوب‌ ترین پارچه در جهان شناخته می‌شود، یک پارچه طبیعی سبک و نرم است. پارچه پنبه‌ ای به دلایلی نظیر راحتی، تطبیق‌ پذیری و دوام بالا از طرفداران زیادی برخوردار است. همچنین ضد حساسیت است و به خوبی تنفس می‌کند، اگرچه به سرعت خشک نمی‌شود. پنبه را می‌توان تقریباً در هر نوع لباسی از جمله انواع شلوار مردانه یافت.

پارچه کرپ

کرپ یک پارچه ساده بافته شده سبک و پیچ خورده با سطح ناهموار و چین‌ دار است که چروک نمی‌شود. این پارچه اغلب از پنبه، ابریشم، پشم یا الیاف مصنوعی ساخته می‌ شود که آن را تبدیل به یک پارچه همه‌کاره می‌کند. کرپ اغلب در شلوارهای کت‌ و شلوار استفاده می‌شود زیرا نرم، راحت و کار کردن با آن آسان است.

پارچه چرم

چرم پارچه‌ ای بسیار منحصر به‌ فرد برای دوخت شلوار مردانه است که از پوست حیواناتی نظیر گاو، کروکودیل، خوک و بره مشتق می‌ شود. چرم بسته به اینکه از چه حیوانی گرفته شود از ویژگی‌ های مختلفی برخوردار است. این پارچه بادوام، ضد چروک بودن و بسیار شیک است.

پارچه جیر نوعی از چرم خاص است که معمولاً از بره گرفته می‌ شود. سمت داخلی جیر به بیرون چرخانده می‌شود تا سطحی نرم و مخملی ایجاد کند. چرم و جیر اغلب در کت‌ها، کفش‌ها و کمربندها یافت می‌شوند زیرا این مواد بدن را در هوای سرد گرم نگه می‌دارند.

پارچه کتان برای شلوار مردانه

پارچه کتان یکی از قدیمی‌ترین مواد شناخته شده توسط بشر است. این پارچه قوی و درعین‌حال سبک از الیاف طبیعی گیاه کتان به دست می‌آید و از پنبه هم قوی‌تر است.

چه پارچه هایی برای دوخت شلوار مردانه مناسب هستند

پارچه کتان برای شلوار مردانه بسیار محبوب است زیرا جاذب، خنک، صاف و بادوام می‌ باشد. برای خرید پارچه شلوار مردانه کافیست به قسمت محصولات شیک باشیم مراجعه کنید.  این پارچه را می‌توان در ماشین لباسشویی شست اما چون به راحتی چروک می‌ شود به اتوی منظم نیاز دارد. پارچه کتان را که بسیار مقرون‌ به‌ صرفه است، می‌ توان در دوخت انواع شلوارهای مردانه مورد استفاده قرار داد.

پارچه پشمی

پارچه پشمی آخرین نوع از پارچه‌ های طبیعی این فهرست است. الیاف طبیعی این پارچه از پشم گوسفند، بز، لاما یا آلپاکا به دست می‌ آید. اگرچه پارچه پشمی بدن را گرم نگه داشته، بادوام و ماندگاری دارد اما نوع غیر مرغوب آن ممکن است بدن را به خارش اندازد. شلوارهای مردانه دوخته شده از پشم خالص کمی گران هستند.

انواع پارچه‌های مصنوعی برای دوخت شلوار مردانه

پارچه‌ های مصنوعی برخلاف سایر پارچه‌ های طبیعی و ذکر شده در بالا، در واقع از چندین نوع پارچه ساخته می‌شوند. مهم‌ترین این پارچه‌ها به نخ‌های نایلونی، پلی‌استر و اسپندکس قابل تقسیم هستند. پارچه‌های مصنوعی برخلاف پارچه‌های ظریف آب نمی‌روند و معمولاً در برابر انواع لکه‌ها مقاومت بیشتری دارند.

  • پارچه نایلونی

نخ نایلونی از الیاف کاملاً مصنوعی و ساخته شده از پلیمرها است. این پارچه به دلیل استحکام، انعطاف‌ پذیری و قیمت پایین خود معروف است. نخ نایلونی ماندگاری بسیار بالایی دارد و از مقاومت خوبی در برابر انواع سایش و پارگی برخوردار است. به همین دلیل اغلب در دوخت شلوار های بیرونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • پارچه پلی‌ استر برای شلوار مردانه

پارچه پلی‌ استر از دیگر انواع الیاف مصنوعی است که از مشتقات و مواد پتروشیمی ساخته می‌ شود. پارچه پلی‌ استر بسیار قوی، بادوام و در برابر چروک و لکه مقاوم است. اما قابل تنفس نیست و به خوبی به جذب مایعات نمی‌ پردازد. شلوارهای پلی‌استر برای دور کردن رطوبت از بدن طراحی شده‌اند.

  • پارچه اسپندکس

اسپندکس محبوب‌ ترین پارچه مصنوعی برای شلوار مردانه است که از پلی اورتان ساخته می‌شود. پارچه اسپندکس به نام لایکرا یا الاستین نیز معروف است. این پارچه پس از ترکیب شدن با چندین نوع الیاف دیگر به سبکی، کشش و استحکام بالایی می‌ رسد. این پارچه راحت و متناسب اکثراً در شلوارهای جین و شلوارهای ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نتیجه گیری

جنبه کلیدی عملکردی پارچه شلوار مردانه این است که به خوبی پوشیده شود و درعین‌حال شکل خود را حفظ کند. شلوار مردانه خوب باید یک خط زیبا و تمیز به پایین پا بیندازد، خیلی آسان چین‌وچروک به خود نگیرد و پس از آویزان شدن در پایان روز چین‌وچروک‌های آن محو شوند. متأسفانه این ویژگی‌های در پارچه‌های سنگین بسیار آسان‌تر یافت می‌شوند؛ بنابراین یک تضاد ثابت و همیشگی بین خنکی و عملکرد پارچه در شلوار مردانه در فصول گرم وجود خواهد داشت.

۳/۵ - (۲ امتیاز)
nosrati
ارسال دیدگاه