اشنایی با پارچه زخم بندی در جدول

اشنایی با پارچه زخم بندی در جدول

پارچه ها فقط برای تولید پوشاک و یا وسایل کاربردی به کار گرفته نمی شوند. گاهی در طول روند درمان یک بیمار و بهبودی او، به برخی نوع از پارچه ها نیاز می شود. خیلی جالب است که در علم پزشکی این متریال ارزشمند نیز حضور دارد. به طور کلی این گونه از موارد با تکنیک های خاصی تولید شده و نحوه فروش متفاوتی نیز دارند. آیا شما می دانید که چه نوع پارچه هایی در روند درمان یک بیماری حضور دارند؟ اسم پارچه زخم بندی در جدول را شنیده اید؟ اگر این سوال در ذهن تان وجود دارد این مطلب را بخوانید. بعد از آن حتما می توانید پاسخی مناسب به این پرسش مبهم بدهید.

اشنایی با پارچه زخم بندی در جدول

پارچه زخم بندی در جدول چیست؟ از چه نوع متریالی برای بستن زخم و جراحات خود استفاده می کنید؟ تصور کنید که دچار یک خراش و آسیب پوستی شده اید. به دکتر مربوطه مراجعه می کنید. برای بستن زخم شما از چه چیزی استفاده می کند؟ شاید عموم افراد به این تجهیز پزشکی خاص باند می گویند. اما این باند همان پارچه زخم بندی به حساب می آید. همان وسیله ای که از داروخانه باید تهیه شود.

پارچه زخم بندی

تا به حال به ساختار ساده و منظم باند دقت کرده اید؟ حالت تور مانندی داشته و معمولا به رنگ سفید است. از الیاف صد درصد پنبه ای برای تولید آن استفاده نموده اند. اما این الیاف پنبه ای خالص و نرم نسبت به سایر پارچه ها یک تفاوت مهم دارد. قبل از طراحی باند، الیاف را استریل و ضدعفونی می کنند. سپس آن ها را در بسته بندی وکیوم نگهداری می نمایند. به صورت جعبه ای و یا در بسته بندی نایلونی به فروش می رسد. فکر می کنید لزوم استریل سازی این محصول چیست؟

باند زخم

زخم و جراحات جسمانی محلی برای ورود و نفوذ آلودگی به درون بدن می باشد. کافیست باند و پارچه زخم بندی در جدول شما آلوده باشد. آلودگی ها شامل انواع میکروب ها، ویروس ها و حتی گرد و غبار می شود. این آلودگی ها در تماس با محل آسیب دیده قرار می گیرند. بدین ترتیب امکان ورود به بدن را یافته و در محل آسیب عفونت ایجاد می کنند.

اشنایی با پارچه زخم بندی در جدول

به همین دلیل پارچه زخم بند را به خوبی استریل و ضد عفونی می کنند. ساختار آن و نحوه بافت پارچه جهت بستن محل آسیب دیده مناسب است. در حالی که برای دوخت پوشاک از پارچه هایی عادی استفاده می کنند. بدون این که مجهز به خاصیت استریلیزاسیون و یا ضد عفونی باشند. این مبحث، یک تفاوت مهم در بین این متریال نسبت به پارچه هایی عادی می باشد.

شست و شوی باند

تا به حال پارچه زخم بندی در جدول را دیده اید؟ اصلا شاید تا به حال هم از آن استفاده کرده باشید. پارچه ای سفید رنگ که بافت لطیف و نرمی نیز دارد. به نظر شما آیا این متریال مورد نیاز در حرفه پزشکی نیازی به شست و شو دارد؟؟ اغلب باندها حالت یک بار مصرف دارند. بدین معنی که همان یک بار قادرید از آن استفاده نمایید.

زیرا آلوده می شوند و امکان استریل آن معمولا فراهم نیست. ضمن این که بر اثر شست و شو معمولا بافت و تراکم آن به هم می ریزد. این موضوع نیز یکی دیگر از تفاوت های این متریال موثر در پزشکی با سایر پارچه ها می باشد. شما برای خرید پارچه در طرح ها و رنگ های مختلف و با قیمتی مناسب میتوانید به فروشگاه ما مراجعه کنید.

کاربرد پارچه زخم بند

پارچه زخم بندی در جدول و یا باند پانسمان برای مصارف مختلفی به کار گرفته می شود. بستگی دارد روش درمانی مورد نظر شما چه باشد. در این راستا از انواع مختلف آن بهره می گیرند.

  • برای بستن انواع زخم و درمان آن ها با ضماد مناسب، سودمند است. شرایط مناسب درمان و بهبود زخم را فراهم می نماید.
  • برای جلوگیری از جریان خون نیز می تواند استفاده شود. برای این کار کافیست آن را دور عضوی از بدن به طور محکم ببندید. جریان خون را کند تر از حالت عادی می کند. در مواردی مانند ورود سم به بدن و نیش مار از این شیوه بهره می گیرند. با این کار مانع از پخش شدن سم در تمام بدن خواهند شد.
  • برای جلوگیری از خونریزی زیاد در آسیب های شدید، نیز بسیار کاربردی است.
  • برای شکستگی استخوان و حتی برای حفاظت از اندامی که رگ به رگ شده است، نیز مفید می باشد.

انواع پارچه زخم بند

پارچه زخم بندی در جدول و یا باند پانسمان در پزشکی شامل نمونه های مختلفی می شود. هر کدام به تناسب نوع زخم و نوع کاربرد به کار گرفته می شوند. در این جا نمونه های مختلف آن معرفی می شود.

اشنایی با پارچه زخم بندی در جدول

  1. باند لوله ای: باند زخم بند لوله ای یک حالت گرد از پارچه به هم پیوسته می باشد. یکی از نمونه های مناسب پارچه های زخم بند، این گزینه است.
  2. باند فشاری: این نمونه شامل انواع گوناگونی با دامنه کاربردی متنوعی می شوند. معمولا در جراحت و آسیب دست و یا انگشت به کار می روند.
  3. باند مثلثی: باند زخم بندی مثلثی یک پارچه بافته شده و برش خورده به شکل مثلث است. حالت گوشه دار در آن به طور واضح مشخص است. ضمن این که به وسیله گیره محکم نگه داشته می شود. استفاده از این نمونه در آسیب و زخم های سر زیاد دیده می شود.
  4. باند غلتکی: باند زخم بند غلتکی یکی از معمول ترین پارچه های زخم بندی است. این نمونه حالت رولی دارد و می توانید به اندازه نیاز خود از آن برش دهید. در طول و عرض های مختلف تولید می شود. ضمن این که یکی از پر کاربردترین و پر مصرف ترین باندها می باشد. معمولا ۱۷ تا ۲۰ نخ در هر سانتی متر وجود دارد.

جمع بندی

پارچه زخم بندی در جدول یکی از انواع پارچه ها با مصارف اختصاصی است. این نمونه به دلیل به کار گیری در دنیای پزشکی باید کاملا تمیز و عاری از میکروب باشد. بنابراین پارچه ها در طب و پزشکی نیز به کار گرفته می شوند. انتخاب یک نمونه مناسب معمولا توسط پزشک معالج تشخیص داده می شود. با این حال، نمونه باند رولی در جعبه کمک های اولیه هر مکانی حضور دارد.

امتیاز دهید
nosrati
ارسال دیدگاه