اشنایی با پارچه عروسک سازی

اشنایی با پارچه عروسک سازی

اشنایی با پارچه عروسک سازی

عروسک و اسباب بازی ها، وسایلی هستند که شرایط لازم را برای سرگرمی و بازی کودکان فراهم می کنند. برخی کودکان ضمن سرگرمی، با عروسک خود اخت می شوند و یک دنیای متفاوت را تجربه می نمایند. عروسک ها می توانند یک وسیله بازی باشند و بخشی از دنیای یک کودک را تشکیل دهند. این وسایل بازی منحصر به فرد، گاهی جنبه دکوری به خود گرفته و زینت بخش محیط اطراف می شوند.

اشنایی با پارچه عروسک سازی

عده ای دیگر، از این نمونه اسباب بازی جهت بر گزاری نمایش و آموزش دادن به کودکان  بهره می گیرند. هر عروسکی بنا بر کاربرد خود به متریالی خاص برای تولید نیازمند است. از پارچه های به خصوصی برای طراحی این گروه از وسایل بازی استفاده می شود. در ادامه، به دنیای پارچه عروسک سازی می رویم و با هر کدام به طور اختصاصی آشنا می شویم.

پارچه پولیش

یکی از انواع پارچه عروسک سازی، پارچه پولیش می باشد. پولیش یک نمونه متریال مخملی و البته پرز دار می باشد. پارچه ای با انعطاف بالا که بیشتر برای تولید عروسک هایی بزرگ به کار گرفته می شود. برای تهیه یک نمونه مناسب، الگوها را روی پارچه پولیش گذاشته و از روی الگو آن را برش بزنید. سپس لبه های تکه های بریده شده را به هم بدوزید. حالا برای پر کردن آن می توانید از الیاف گوناگونی استفاده کنید. بدین منظور الیاف پشمی، پنبه ای، پرز دار و حتی الیاف مصنوعی به کار می روند.

  • پارچه پولیش به کار رفته در تولید عروسک های پولیشی نمونه ای مرغوب و با کیفیت است.
  • این متریال به راحتی کثیف نمی شود. سطح آن پرز و آلودگی ها را به خود جذب نمی کند. البته اگر هم آلوده شود باز هم ایرادی ندارد. به راحتی قابل شست و شو می باشد. حتی می توانید برای رفع آلودگی آن را در ماشین لباس شویی بیندازید.
  • این متریال ایراد و عیب به خصوصی ندارد. عدم جذب آلودگی و گرد و غبار در آن، سبب محفوظ ماندن سلامت جسمانی کودک می شود.

پارچه تریکو عروسک سازی

یکی از پارچه های عروسک سازی اصیل و کاملا متناسب، پارچه تریکو، به خصوص تریکو کشی می باشد. پارچه تریکو کشی همان گونه که از اسم آن بر می آید دارای خصلت کشسانی و انعطاف پذیری است. البته کشسان بودن تنها یکی از ویژگی های مطلوب آن می باشد. با لمس پارچه تریکو کشی متوجه نرمی و لطافت آن خواهید شد. کیفیت خوبی در این متریال جهت عروسک سازی وجود دارد.

اشنایی با پارچه عروسک سازی

انواع رنگ بندی آن طراحی و عرضه می شود. دامنه رنگ بندی وسیعی دارد که روند عروسک سازی را راحت تر نموده است. این متریال کششی اغلب برای ساخت سر عروسک استفاده می شود. برای استفاده از آن در بدن عروسک نیاز به تریکو آستر کشی شده دارید. بدین شکل فرم اصلی و ظاهری بدن عروسکتان حفظ خواهد شد.

پارچه خز

پارچه خز نیز در گروه پارچه عروسک سازی قرار می گیرد. این پارچه ها را می توانید از خرازی ها و یا پارچه فروشی ها تهیه نمایید. پارچه های خزدار همراه با پرزهای کوتاه و بلند در رنگ های مختلفی موجود هستند. برای طراحی عروسک حیوانات، گزینه های کاملا مناسبی می باشند. خزهای این نوع پارچه می تواند جانشین مو و پشم بدن حیوانات شود. عروسک های خز دار نرمی و لطافت زیادی دارند. البته بایستی مواظب باشید در دسترس کودکان کم سن و سال قرار نگیرد. زیرا پرزها ممکن است وارد دهان او شوند و این خیلی خطرناک است. زیرا امکان ورود به سیستم تنفسی و دستگاه گوارش او را دارد. این نوع متریال در نمونه های با کیفیت و بی کیفیت تولید می شوند. اگر از گزینه با کیفیت آن استفاده شود، طول عمر و ماندگاری بالایی نیز خواهد داشت.

پارچه مخمل عروسک سازی

پارچه مخمل یکی دیگر از موارد مربوط به پارچه های عروسک سازی است. با شنیدن نام مخمل ذهن همه به سمت مخمل مورد استفاده در دوخت لباس ها کشیده می شود. اما باید گفت که این یک تصور کاملا اشتباه است. پارچه مخمل عروسک سازی با پارچه مخمل صنعت پوشاک کمی متفاوت است. اما کیفیت ساختاری و ضخامت پارچه مخمل عروسک سازی بسیار پایین تر است. به طور کلی نازک تر بوده و از نرمی مطلوبی نیز برخوردار می باشد. در تنوع رنگی بالا با قیمتی بسیار معقول و پایین نیز عرضه می شود. البته دو ویژگی عدم رنگ دهی و عدم پرز دهی در انواع با کیفیت آن به چشم می خورد. در خرید این نمونه حتما این دو ویژگی مهم را در نظر بگیرید.

پارچه نمدی

پارچه نمدی از نوع تزئینی و ظریف، برای تولید انواع عروسک به کار می رود. این متریال حالتی ساده همراه با ضخامتی کم و متناسب دارد. البته نمد به طور گسترده در صنعت خودرو سازی و حتی فیلتر سازی به کار گرفته می شود.

اشنایی با پارچه عروسک سازی

اما نوع متناسب آن در صنعت خودروسازی با نمونه مورد استفاده در طراحی عروسک فرق دارد. این دو نمونه از نظر ضخامت و استحکام با هم متفاوت هستند. نوع ساده آن به میزان زیادی در عروسک سازی استفاده می شود. برای خرید پارچه برای دوخت انواع لباس میتوانید به فروشگاه ما مراجعه کنید.

پارچه جیر گوزنی

پارچه جیر گوزنی پارچه ای ساده بوده که دارای دو روی متفاوت است. یک طرف آن ساده و صاف است و طرف دیگر دارای حالتی مخملی می باشد. این متریال نیز به عنوان یکی از انواع پارچه عروسک سازی جهت طراحی عروسک به کار می رود. این گزینه را می توانید با دست یا ماشین لباس شویی بشویید. هر دو طرف آن برای تولید و طراحی مورد استفاده قرار می گیرد. مثلا می توانید از بخش صاف آن برای طراحی صورت و دست ها استفاده نمایید. اما از بخش مخملی آن برای تهیه بدن و لباس عروسک استفاده می شود.

پارچه کتان و فلانل

پارچه کتان و پارچه فلانل، دو نوع از پارچه های پر مخاطب در صنعت پوشاک و لباس می باشد. خیلی جالب است که این دو مورد می توانند به عنوان پارچه عروسک سازی مورد استفاده قرار بگیرند. البته در برش و دوخت آن ها باید بسیار دقت نمود. ضمن این که پارچه فلانل انتخابی شما باید از ضخامت مناسبی نیز برخوردار باشد.

نتیجه گیری

به طور معمول پارچه عروسک سازی با پارچه های دیگر یک سری تفاوت هایی دارد. نمونه های معرفی شده در این جا، معمولا در ساخت انواع عروسک به کار گرفته می شوند. هر پارچه متناسب با موقعیتی خاص و کاربردی ویژه، در راستای تولید این گروه از محصولات مورد نیاز هستند. ضمن این که هر گزینه از آن ها زیبایی و جذابیت خاص خود را  نیز داراست. این نکته را مورد  توجه قرار دهید که سلایق افراد در این زمینه با هم متفاوت است.

امتیاز دهید
nosrati
ارسال دیدگاه