تاریخچه برند زارا در صنعت مد و لباس

تاریخچه برند زارا در صنعت مد و لباس

برند زارا یکی از موفق ترین برند های خرده فروشی مد در جهان است. زارا با معرفی چشمگیر مفهوم خرده‌فروشی “مد سریع” از زمان تأسیس در سال ۱۹۷۵ در اسپانیا، آرزوی ایجاد اشتیاق مسئولانه برای مد را در میان طیف گسترده‌ای از مصرف‌کنندگان، در فرهنگ ‌ها و گروه‌ های سنی مختلف دارد. عوامل زیادی در موفقیت زارا نقش داشته اند، اما یکی از نقاط قوت اصلی آن، که نقش مهمی در تبدیل شدن آن به یک نیروگاه مد جهانی مانند امروز داشته است، توانایی آن در اولویت قرار دادن مشتریان است. زارا به مشتریان خود حساسیت دارد و ارزش زیادی برای آن ها قائل است و از همان ابتدا این مفهوم را در فرهنگ برند خود بازگو نموده است.

برند زارا پوشاک مردانه و زنانه، پوشاک بچه گانه (زارا کیدز)، کفش و اکسسوری را عرضه می کند. زیر نام تجاری Zara TRF اجناس مرسوم ‌تر و گاهی جذاب ‌تر را به زنان و نوجوانان ارائه می‌کند.

تاریخچه برند زارا در صنعت مد

زارا توسط آمانسیو اورتگا و روزالیا مرا در سال ۱۹۷۵ به عنوان یک تجارت خانوادگی در مرکز شهر گالیسیا در بخش شمالی اسپانیا تاسیس شد. اولین فروشگاه آن محصولاتی مشابه با قیمت پایین از لباس ‌ها و مد های محبوب و گران ‌قیمت را ارائه می‌کرد. آمانسیو اورتگا از نام زارا برای تجارت خود استفاده کرد زیرا نام مورد علاقه او زوربا قبلا انتخاب شده بود. در ۸ سال بعد، رویکرد زارا به مد و مدل کسب و کار آن به تدریج باعث جذب مشتری اسپانیایی شد. این امر منجر به افتتاح ۹ فروشگاه جدید در بزرگترین شهرهای اسپانیا شد.

زارا

در سال ۱۹۸۵، ایندیتکس به عنوان یک شرکت هلدینگ ثبت شد، که پایه های یک سیستم توزیع را ایجاد کرد که قادر به واکنش سریع به تغییر روندهای بازار بود. اورتگا فرآیند طراحی، تولید و توزیع جدیدی را ایجاد کرد که می ‌تواند زمان‌ های فروش را کاهش دهد و به روند های جدید به روشی سریع ‌تر واکنش نشان دهد، که او آن را “مد فوری” نامید. این امر ناشی از سرمایه گذاری های سنگین در فناوری اطلاعات و استفاده از گروه ها به جای طراحان فردی برای عنصر حیاتی “طراحی” بود.

گشترش برند زارا در سطح جهانی

در دهه بعد، زارا شروع به گسترش شدید در بازارهای جهانی کرد که شامل پرتغال، نیویورک (ایالات متحده آمریکا)، پاریس (فرانسه)، مکزیک، یونان، بلژیک، سوئد، مالت، قبرس، نروژ و اسرائیل می ‌شد. امروزه بکمتر کشوری توسعه یافته وجود دارد که فروشگاه زارا نداشته باشد. برای خرید پارچه و دوخت لباس هایی مناسب استایل خود کافیست به قسمت شیک باشیم مراجعه کنید. زارا اکنون دارای ۲۲۶۴ فروشگاه است که به صورت استراتژیک در شهرهای پیشرو در ۹۶ کشور جهان واقع شده اند. جای تعجب نیست که زارا، که به عنوان یک فروشگاه کوچک در اسپانیا شروع به کار کرد، اکنون بزرگترین خرده فروش مد سریع در جهان است و برند شاخص ایندیتکس است. بنیانگذار آن، آمانسیو اورتگا، ششمین مرد ثروتمند جهان از نظر مجله فوربس است.

انواع محصولات و برندهای زارا

امروزه ایندیتکس بزرگترین گروه مد جهان با بیش از ۱۷۴۰۰۰ کارمند است که بیش از ۷۴۰۰ فروشگاه را در ۲۰۲ بازار در سراسر جهان شامل ۴۹ بازار آنلاین اداره می کند. درآمد ایندیتکس ۲۳.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ بوده است. سایر برندهای مد در مجموعه ایندیتکس عبارتند از:

  • زارا هوم

کالاهای خانگی و اشیاء تزئینی که در سال ۲۰۰۳ تأسیس شد. در ۱۸۳ بازار فعال است که ۷۰ مورد از آنها دارای فروشگاه هستند.

  • Pull & Bear

لباس ‌ها و لوازم جانبی معمولی برای جوانان که در سال ۱۹۹۱ تأسیس شد. در ۱۸۵ بازار فعال است که ۷۵ مورد از آنها دارای فروشگاه است.

تاریخچه برند زارا در صنعت مد و لباس

  • ماسیمو دوتی

یکی دیگر از زیر مجموعه های برند زارا، لباس‌ها و اکسسوری ‌های گران‌ قیمت برای مردان و زنان جهان که در سال ۱۹۹۵ تاسیس شد. ۱۸۶ بازار را اداره می‌کند که ۷۴ مورد از آنها دارای فروشگاه است.

  • برشکا

ترکیبی از سبک های شهری و مد مدرن برای زنان و مردان جوان که در سال ۱۹۹۸ تأسیس شد. در ۱۸۵ بازار فعال است که ۷۴ مورد از آنها دارای فروشگاه هستند.

  • استرادیواریوس

لباس های زنانه برای زنان جوان که در سال ۱۹۹۹ تاسیس شد. ۱۸۰ بازار را اداره می کند که ۶۷ مورد آن دارای فروشگاه است.

  • Oysho

لباس‌های زیر زنانه Oysho یکی از زیر مجموعه های برند زارا است، لباس‌های بیرونی معمولی، لباس ‌های خواب و اکسسوری های اصلی که در سال ۲۰۰۱ تأسیس شد. در ۱۷۶ بازار فعال است که ۵۸ مورد از آنها دارای فروشگاه هستند.

  • Uterqüe

اکسسوری های مد با کیفیت بالا با قیمت های جذاب در سال ۲۰۰۸ تاسیس شد. در ۱۵۸ بازار فعال است که ۱۷ مورد آن دارای فروشگاه است.

تاریخچه برند زارا در صنعت مد و لباس

به غیر از برندهای مد، آمانسیو اورتگا همچنین یک صندوق سرمایه گذاری جهانی املاک و مستغلات به نام Pontegadea Inversiones راه اندازی کرده است. که دفاتر شرکتی را در ۹ کشور از جمله ایالات متحده (سیاتل)، بریتانیا (لندن)، فرانسه (پاریس)، کانادا، ایتالیا مدیریت می کند. کشور کره در این املاک شرکتی، شرکت های بزرگی از جمله فیس بوک، آمازون و اپل، و برندهای لوکس و خرده فروشی معتبر قرار دارند.

استراتژی برند زارا

در سال ۲۰۱۹، زارا در لیست بهترین برندهای جهانی اینتربرند، در رتبه ۲۹ قرار گرفت. ارزش های اصلی آن در چهار عبارت ساده یافت می شود: زیبایی، وضوح، عملکرد و پایداری.

راز موفقیت زارا عمدتا ناشی از توانایی آن در همگام شدن با روند های مد در حال تغییر و نمایش آن در مجموعه های خود با تاخیر بسیار کم است. از همان ابتدا، زارا شکاف قابل توجهی در بازار پیدا کرد که تعداد کمی از برند های پوشاک به طور موثر آن را برطرف کرده بودند. این برای همگامی با آخرین روندهای مد بود، اما مجموعه های لباسی را ارائه داد که ترکیبی از کیفیت بالا و در عین حال مقرون به صرفه هستند. این برند به دقت مراقب نحوه تغییر و تحول مد هر روز در سراسر جهان است و بر اساس جدید ترین سبک ها و روندها، طرح های جدیدی را تولید می کند.

برند زارا اجازه می دهد طرح های جدید برای سه تا چهار هفته در فروشگاه ها عرضه شوند. این عمل باعث می‌شود مصرف‌کنندگان به بازدید از فروشگاه‌ های برند ادامه دهند، زیرا اگر فقط یک هفته تأخیر می‌کردند، تمام لباس ‌های یک سبک یا ترند خاص از بین می ‌رفتند و با یک ترند جدید جایگزین می ‌شدند. در عین حال، این طراوت مداوم خطوط و سبک ‌های موجود در فروشگاه‌ های آن، مشتریان را به بازدید بیشتر از مغازه‌ های آن ترغیب می‌کند.

امتیاز دهید
nosrati
ارسال دیدگاه