مانتو ژاکارد را با کدام سبک طراحی لباس میتوان ست کرد

مانتو ژاکارد را با کدام سبک طراحی لباس میتوان ست کرد

احتمالا بافت ژاکارد را در منسوجات دکور منزل، روکش ‌های پرده‌ ها و پارچه ‌ها یا روتختی‌های مجلل دیده‌ اید، زیرا نسبت به انواع دیگر بافت ‌ها قوی ‌تر و کشش بیشتری دارد. اما استفاده از این پارچه برای لباس‌ بخصوص مانتو نیز کاربرد دارد. مارک جیکوبز، طراح مشهور جهان، به ویژه به دلیل استفاده فراوان از ژاکارد های گلدار شهرت دارد. در ادامه می توانید در مورد تاریخچه ژاکارد، روند ایجاد بافت ژاکارد و اینکه مانتوهای ژاکارد را با کدام سبک طراحی لباس می توان ست کرد، اطلاعات مفیدی بیاموزید.

مانتو ژاکارد را با کدام سبک طراحی لباس میتوان ست کرد

پارچه ژاکارد پارچه ای بافت دار است که به جای چاپ، رنگرزی یا گلدوزی روی آن، نقش های پیچیده ای در آن بافته شده است. ژاکارد بافی ریشه در قرن ششم ایتالیایی براده دارد و تا به امروز یکی از محبوب ترین انواع پارچه باقی مانده است.

ژاکارد را می توان از هر ماده ای ساخت، زیرا پارچه به جای الیافی که از آن بافته شده است، با بافت آن مشخص می شود. ژاکارد ابریشم و پنبه را در کاربرد های سنتی و پیشرفته می توان دید، در حالی که طراحان مدرن طیف گسترده ‌تری از الیاف، از جمله ترکیبات کتان و پنبه را با هم ترکیب می‌کنند.

ژاکارد داماسک معمولا از پنبه، کتان یا ابریشم با طرحی استادانه بافته می شود. در داماسک، فقط از یک رنگ استفاده می‌شود، اما نخ‌ ها از ظرافت متفاوتی برخوردار هستند، که باعث می‌شود طرح به طرز ظریفی رنگین کمانی داشته باشد.

تاریخچه پارچه ژاکارد

نام “ژاکارد” از خالق فرانسوی، ژوزف ماری ژاکارد، گرفته شده است که در اواخر دهه ۱۷۰۰ کار خود را در منسوجات به عنوان ” Draw boys ” روی یک ماشین بافندگی سنتی آغاز کرد. Draw boys کودکانی بودند که باید شش تا هشت ساعت در روز کار می کردند.

به دلیل خطر این کار، ژاکارد تصمیم گرفت راه حلی بهتر و کم کار تر برای ایجاد پارچه های بروکات بیابد. نتیجه ماشینی بود که از یک سری کارت ‌های پانچ برای هدایت ماشین بافندگی استفاده می‌کرد و به آن می‌گفت که در چه زمان‌هایی چه نخ‌ هایی را بلند کند تا بافت ژاکاردی ایجاد شود.

مانتو ژاکارد را با کدام سبک طراحی لباس میتوان ست کرد

در حالی که ژاکارد زمانی که ماشین بافندگی خود را در سال ۱۸۰۴ اختراع کرد نمی دانست، این طراحی کارت پانچ به توسعه کامپیوترهای اولیه و همچنین کدهای باینری ادامه خواهد یافت.

پارچه ژاکارد چگونه تهیه می شود؟

در حالی که منشاء پارچه به قرن ها قبل برمی گردد، طراحان مد مدرن از دستگاه های بافندگی برقی برای ایجاد بافت های ژاکارد مدرن استفاده می کنند. این ماشین ‌های بافندگی برای اولین بار در دهه ۱۹۸۰ معرفی شدند، بدون اینکه جان کارگران را به خطر بیندازند، فرآیند تولید پارچه ژاکارد را که قبلا زمان بر بود، خودکار و سریع کرد.

در نتیجه، این پارچه سابقا گران ‌قیمت، اکنون به شکل روتختی، روتختی مبل، رومیزی و البته لباس ‌های زیبا و نوآورانه از طراحان برجسته‌ای مانند مارک جیکوبز در دسترس عموم قرار گرفته است.

مانتو های ژاکارد را با کدام سبک طراحی لباس می توان ست کرد؟

لباس های زنانه ژاکارد اخیرا بسیار محبوب شده است، به خصوص استفاده از این نوع پارچه در مانتو های مجلسی بسیار زیبا و مورد پسند است.

متریال پارچه ژکارد سنگین به نظر می رسد، اما مانتو های این جنس پارچه سبک هستند. همانطور که قبلا هم گفته شد ژاکارد معمولا شامل پنبه، کتان و ابریشم است، اما این پارچه ممکن است حاوی پشم و الیاف مصنوعی باشد. پارچه ژاکارد یکی از شیک ترین نوع پارچه یمباشد که میتوانید برای خرید پارچه ژاکارد به قسمت محصولات شیک باشیم مراجعه کنید.

علاوه بر این، ژاکارد در تراکم، رنگ و طرح متفاوت است. پارچه مانتو می تواند متناسب با فصل پاییز و تابستان سبک یا سنگین باشد و الگوی روی پارچه ژاکارد متفاوت به نظر می رسد و انگار پر شده است که می تواند نقوش گل یا انتزاعی باشد.

مناسب مراسمات خاص

مانتو های ژاکارد بیشتر برای موقعیت های خاص، برخی رویداد ها یا مراسم ها مناسب است، اگرچه در برخی از مجموعه ها گزینه های روزمره نیز وجود دارد. بنابراین از آنجا که مانتو های ژاکارد بیشتر مناسب استایل های رسمی است بهتر است در انتخاب آیتم های دیگر همچون شلوار، کفش و روسری و اکسسوری این تناسب را حفظ کرد.

مانتو ژاکارد را با کدام سبک طراحی لباس میتوان ست کرد

البته مانتو های ژاکارد نیز می توانند غیررسمی نیز باشند، اما قانون اصلی در انتخاب چنین لباسی مختصر بودن آن است. از آنجایی که خود پارچه ژاکارد نسبتا “غنی” و خودکفا است، مدل مانتو و سایر آیتم های ست شده با آن باید تا حد امکان ساده باشند و فانتزی نباشند.

انتخاب اکسسوری و کفش با مانتو ژاکارد

به طور خلاصه باید گفت ژاکارد ماده ای جسور و درخشان است که به محیطی ساکت تری نیاز دارد، به همین دلیل مانتو های ساخته شده از این پارچه باید با چیزهای ساده ترکیب شوند. بنابراین هر لباس یا مانتویی را که انتخاب کنید، با توجه به این نکته که الگوهای پارچه ژاکارد در نوع خود کاملا فعال و پر جنب و جوش هستند، باید از جواهرات و اکسسوری های زیادی نیز استفاده نکنید.

به بیان دیگر ژاکارد به دلیل تطبیق پذیری خود شناخته شده است و هر لباس یا اکسسوری که بردارید – کیف، کفش، کیف پول، کش مو، کلاه و غیره، – ژاکارد آن را می پوشاند و باعث می شود به چشم نیاید. در حقیقت، آیا می‌دانستید همه برندهای لوکس از جمله لویی ویتون، گوچی، کوچ، فندی، جیمی چو از پارچه ژاکارد برای تمام کیف ‌های خود استفاده می‌کنند؟

همچنین می توانید کفش های پاشنه دار یا یکسره، مدل های توری و صندل را برای استایل های غیررسمی با مانتو ژاکارد انتخاب کنید. لازم نیست مانتو های این پارچه را با کفش های کتانی، کفش های ورزشی، کفش های عمدا غیررسمی ترکیب کنید.

مزیت های استفاده از ژاکارد در طراحی مانتو

کاربرد پارچه ژاکارد در طرای و دوخت مانتو دارای چندین مزیت به شرح زیر است:

پارچه ای بادوام و پایدار که برای پوشیدن روزمره مناسب است، همچنین جنس این پارچه محکم و انعطاف پذیر است، بنابراین لباس ها یا مانتو های دوخته شده از این نوع مواد باید مدت زیادی برای شما دوام بیاورند.

این نوع پارچه همچنین در برابر سایش و چروک مقاوم است و در لمس نیز خوشایند است. بنابراین پوست شما را اذیت نمی کند یا باعث تحریک آن نمی شود. از آنجایی که دارای زیبایی‌شناسی تزئینی است، الگوهای بافته شده زیبا هستند و بر خلاف طرح ‌های چاپی یا مهر شده، به مرور زمان محو و فرسوده نمی‌شوند.

امتیاز دهید
nosrati
ارسال دیدگاه