معرفی انواع مختلف پارچه زربافت

معرفی انواع مختلف پارچه زربافت

معرفی انواع مختلف پارچه زربافت

دنیای پارچه ها دنیای شگفت آور و هیجان انگیزی می باشد. یک همراهی طولانی که از لحظه خلقت انسان شروع شده و تا پایان عمر او به درازا می انجامد. این مسیر طویل پر از ایده و خلاقیت های گوناگون است. مسیری که توقف نداشته و هر روزه شاهد ابداعات و ایده های نوین در آن هستیم. برخی از پارچه های تولیدی، از الیافی ارزشمند، گرانبها و گران قیمت بهره برده اند. به طور حتم بافت الیاف ارزشمند در کنار هم، پارچه ای مجلل و شکیل را نیز می سازد.

معرفی انواع مختلف پارچه زربافت

در برخی از آن ها از ریسه های سیمی طلا و نقره استفاده می شود. به همین جهت به آن ها زربافت می گویند. پارچه زربفت در جدول یک نمونه شکیل و گران قیمت از این گروه متریال است. یک هنر قدیمی که در گذشته زیبنده ظاهر طبقه مرفه اجتماع بود. در مورد این متریال ارزشمند تا چه حد می دانید؟

پارچه زربافت

زر واژه ای است که معمولا به طلا و گاهی نیز نقره اطلاق می شود. زربافت پارچه ای با محتوای اندکی طلا بوده که آن را ارزشمند، زیبا و درخشنده نموده است. ریسه ای ظریف و نازک از طلا یا نقره در این متریال حضور دارد. اما چگونه و در کجای آن طلا به کار می رود؟ در تار این پارچه از ابریشم کاملا طبیعی استفاده کرده اند. اما پود در این جا از دو نخ ترکیبی تشکیل شده است. یکی از آن ها ابریشم رنگی بوده و دیگری از گلابتون می باشد. اما فکر می کنید کدام یک از این نخ ها مهم تر از سایرین می باشد؟

معرفی انواع مختلف پارچه زربافت

گلابتون مهم ترین و اصلی‌ترین دلیل ارزشمندی زربافت است. در ساختار آن رشته های سیمی ظریف ابریشم با پوشش نازکی از طلا یا نقره وجود دارد‌. گلابتون نخی بوده که دارای تنوع زیادی در ضخامت و کیفیت می باشد. گلابتون هندی نسبت به نمونه ایرانی ظرافت بیشتری دارد. این نوع ساختار، پارچه زربفت در جدول را تشکیل می دهد.

پارچه امروزی

در گذشته، پارچه های نفیس زربافت نمونه هایی ارزشمند برای دوخت لباس محسوب می شدند. اما امروزه معمولا کسی را نمی بینیم که پارچه زربافت در جدول را برای دوخت لباس به کار گیرد. پرده، رو مبلی، روبالشی، روپشتی و .. از موارد کاربردی معمول آن می باشد. یک دلیل عدم توجه به این متریال ارزنده، گران بودن آن است‌. به نظر می رسد خیلی ها توان خرید و استفاده از آن را ندارند. به همین دلیل دیده می شود که این هنر و این متریال گرانبها به انزوا کشیده شده است. برای حل این مشکل از الیاف ارزان تر در تولید آن استفاده می نمایند. معمولا به جای ابریشم از پنبه و الیاف مصنوعی همانند پلی استر و ریون استفاده می کنند. حضور این متریال شاید ارزش پارچه را کمی پایین بیاورد، اما هم چنان زیبا و خواستنی خواهد بود.

پارچه پنبه ای

پنبه یکی از الیاف طبیعی گیاهی بوده که نسبت به ابریشم ضخامت بیشتری دارد. از پنبه برای تولید پارچه زربفت در جدول بهره می گیرند. به دلیل ضخامت و خشونت بیشتر، لطافت و ظرافت نمونه ابریشمی و سنتی را ندارد. اما روند تولید ساده و به کار گیری الیاف ارزان تر، آن را نمونه ای پر استقبال نموده است. از این نمونه در تولید لباس و پوشاک کژوال بهره می گیرند.

پارچه مصنوعی

امروزه استفاده از الیاف مصنوعی در تولید پارچه بسیار گسترده شده است. دلیل رواج  آن هم قیمت پایین و هزینه خرید ارزان آن می باشد. به طور حتم پارچه زربفت در جدول با کمک الیاف مصنوعی، زیبایی و ارزش نمونه سنتی را ندارد. برای خرید پارچه میتوانید به فروشگاه ما مراجعه کنید.

معرفی انواع مختلف پارچه زربافت

اما می تواند جواب گوی نیاز کاربران و مخاطبان این متریال باشد.  متاسفانه ارزانی مهم ترین خصلت مثبت آن می باشد. در غیر این صورت نه تنها راحت و لطیف نیست بلکه  تاثیراتی منفی نیز بر روی طبیعت خواهد گذاشت.

پارچه زربافت هیمرو

پارچه زربافت در جدول به صورت ترکیبی از الیاف مختلف نیز طراحی و تهیه می شود. ترکیب الیاف ابریشمی و الیاف پنبه ای باعث تولید پارچه زربافت هیمرو می شود. نمونه ای که خصلت هر دو نوع الیاف را در کنار هم خواهد داشت. نرمی و لطافت خوبی دارد. با این حال، حالت درخشان و براقی ابریشم نیز در آن به چشم می خورد.

این نمونه بیشتر در کشور هند تولید می گردد. به نظر می رسد برای تولید لباس نمونه خوبی است. سبب بروز حساسیت پوستی نخواهد شد. ضمن این که در تولید رومبلی، روبالشی و … مقرون به صرفه می باشد. مهم تر از همه این که ارزان تر از نمونه سنتی و ساخته شده از ابریشم خالص است. زیرا در این جا ترکیبی از پنبه و ابریشم استفاده شده  که مسبب افت قیمت در آن است.

جمع بندی

پارچه زربفت در جدول یک نمونه از پارچه های با سابقه و تاریخی است. به دلیل قیمت بالای این نوع از متریال پارچه ای، استفاده از آن رو به افول است‌. در این برهه از تاریخ، کاربران و مخاطبان این پارچه بسیار کم شده است. زیرا مردم از نظر اقتصادی در شرایطی نیستند که بتوانند آن را به راحتی تهیه نمایند. اما علم و فناوری و ایده های نوین با خلق نمونه مشابه به کمک این هنر دیرینه آمده اند. در نهایت با کمک الیاف ارزان تر سعی در حفظ و حراست از  این هنر نموده اند.

امتیاز دهید
nosrati
ارسال دیدگاه