معرفی و کاربرد پارچه لینن

کاربرد پارچه لینن

معرفی و کاربرد پارچه لینن

لینن یکی از پرکاربردترین پارچه­ هایی است که ما برای تهیه لباس های روزمره از آن استفاده می کنیم و بافت بسیار نرم و لطیفی دارد که به همین دلیل بسیار مناسب فصل­های گرمی مثل تابستان است. ما قصد داریم که در این مطلب با شما درباره پارچه­های لینن صحبت کنیم.

معرفی و کاربرد پارچه لینن

پیش از هر چیز ابتدا باید بدانیم پارچه لینن چیست. باید به شما بگوییم که پارچه لینن پارچه­ای است محکم ولی سبک که از الیاف گیاه کتان ساخته شده است به همین دلیل است که از این پارچه برای تهیه لباس­های تابستانی استفاده میشود.

تاریخچه پارچه لینن

پارچه لینن قدمت بسیار بالایی دارد و استفاده از آن به بین النهرین باستانی برمیگردد در زمان باستان از پارچه لینن به عنوان کفن استفاده میکردند و لازم به ذکر است که آن پارچه ای که امروزه دور اجساد مومیایی مشاهده میشود از جنس لینن است.

که این پارچه­ها امروزه در مقبره­ های مصر باستان کاملا دست نخورده و نو باقی مانده است که این نشان از استحکام بالای پارچه لینن دارد اما لازم به ذکر است که نمی‌توان پارچه‌های لینن زمان باستان را با پارچه­های لینن امروزی مقایسه کرد. درکل باید بگوییم که پارچه لینن قدمت دیرینه ای دارد.

کاربردهای پارچه لینن

باتوجه به اینکه لینن پارچه‌ای طبیعی و لطیف است و دوام بسیار بالایی نیز دارد شما میتوانید از آن برای ساخت هر چیزی استفاده کنید. اما بیشترین استفاده­ای که از پارچه لینن می‌شود و دوخت پوشاک تابستانی است که علاوه بر پوشاک حوله هایی نیز وجود دارند که از پارچه لینن ساخته شده­اند که البته این حوله­ها بیشتر برای خشک کردن ظروف کاربرد دارد شما میتوانید از پارچه لینن حتی برای تهیه پرده و رومیزی و نظایر آن نیز استفاده کنید.

شما میتوانید انواع لباس­های تابستانه مثل پیراهن ­های بهاری یا مانتو­های بهاری و یا حتی تهیه شلوار نیز استفاده کنید.

مزایای پارچه لینن

علت استفاده از پارچه لینن این است که این پارچه مزایای بسیاری دارد. از جمله:

  • بافت مقاوم

پارچه لینن معمولاً دو تا سه برابر قویتر از پنبه است و به همین دلیل پارچه‌های لینن بسیار سریع تر از دیگر پارچه ­ها خشک میشوند و با توجه به بافتی که دارند میتوانند به راحتی گرما و رطوبت را رد و بدل کنند به همین دلیل است که از این پارچه بیشتر در فصل‌های گرم استفاده میشود.

  • جذب بالای آّب

علت استفاده از پارچه های لینن برای حوله­ های آشپزخانه جذب بسیار فوق‌العاده این پارچه هاست به همین دلیل است که از این پارچه ­ها حوله و دستمال­های آشپزخانه بسیاری تولید میشود البته که علاوه بر جذب آب بالایی که دارند.به طور طبیعی ضد باکتری نیز هستند به همین دلیل میتوانید از پارچه لینن به عنوان باند پانسمان نیز استفاده کنید.

  • شستشوی راحت

این پارچه با توجه به بافت نرم و راحتی که دارد شستشوی راحتی نیز دارد و حتی پس از یک شستشوی درست بسیار نرم­تر خواهد شد.

  • سازگار بودن با محیط زیست

و مهمترین مزیتی که پارچه­ های لینن دارند سازگار بودن با محیط زیست است چراکه در ساخت پارچه لنین همچون دیگر پارچه­ ها از آب و مواد شیمیایی استفاده نمی­شود و تماما از الیاف طبیعی استفاده می­شود به همین دلیل نیز هست که به طور طبیعی پارچه­های لینن ضد حساسیت هستند.

کاربرد پارچه لینن

معایب پارچه لنین

پارچه لینن اگرچه مزایای بسیاری دارد اما همچون بسیاری از پارچه­ ها معایبی نیز دارد  تنها با این تفاوت که معایب پارچه لینن گاها یک حسن به حساب می­اید. از جمله:

چروک پذیر بودن

یکی از بزرگترین معایب پارچه لینن چروک شدن آن است  و علت چروک شدن بالای آن نیز طبیعی بودن الیاف ان است و به همین دلیل  حتماً بعد از شستشو نیازمند اتوکشی بسیاری است تا بتوانید تمام چروک­ های آن را از بین ببرید.

که البته این قابلیت چروک پذیری تنها در البسه کمی ناخوشایند است. اگر از پارچه‌های لینن در تهیه حوله و دستمال آشپزخانه استفاده کنید از چروک شدن آن خوشحال نیز می­شوید چرا که چروک شدن آن باعث میشود که راحت­تر در دست جا بگیرد.

نداشتن خاصیت کشسانی

این عیب پارچه لینن نیز که عیب بزرگی نیست و حتی می توان آن را یک مزیت نیز دانست تنها در هنگام تهیه لباس کمی شما را با مشکل مواجه می­کند و به همین دلیل نمی­توانید به راحتی هر نوع پوشاکی را با پارچه لینن تهیه کنید. اما علت اینکه  نداشتن خاصیت کشتن یک مزیت به حساب می­آید این است که این پارچه ظاهر خود را حفظ می­کند و در اثر شستشوی زیاد به هیچ عنوان تغییر ظاهر و سایز نمی‌دهد.

نحوه مراقبت از پارچه لینن

پارچه لنین با توجه به بافت نرم و ساده­ای که دارد نیازمند شستشو و مراقبت زیاد نیست البته که نباید در نگهداری از آن نیز بی­دقت باشید.

شست و شوی درست:

از مهم ترین نکاتی که در مراقبت پارچه و لباس ها باید به آن توجه کرد شستشوی درست است.شما باید هنگام شستشوی پارچه و لباس­ها دقت بالایی داشته باشید اما پارچه لینن شستشوی سختی ندارد و شما می­توانید آن را با ماشین لباسشویی و یا با دست بشویید حتماً نیاز نیست شستشوی آن را به خشک شویی­ ها بسپارید.

پس از شستشو نیز می­توانید آن را با خشک کن یا در هوای آزاد خشک کنید اما با توجه به اینکه این پارچه چروک پذیری بسیار بالایی دارد پیشنهاد ما به شما این است که بعد از شستشو به هیچ عنوان آن را نچلانید.

اتوکشی:

در نهایت پس از شستشو و خشک کردن با توجه به اینکه پارچه لینن چروک پذیری بسیاری دارد نیازمند اتوکشی نیز هست و برای اتو کشیدن پارچه لینن اتو را با درجه گرمای زیاد استفاده کنید و از بخار زیاد آن نیز حتماً استفاده کنید.

نتیجه گیری

در نهایت باید به شما بگوییم که پارچه لینن از سلده­ترین و با کیفیت­ ترین پارچه­ها به حساب می‌آید که شما می­توانید در تهیه بسیاری از لباس­ها از آنها استفاده کنید و تابستان خنکی را تجربه کنید اما هنگام خرید پارچه لینن توجه داشته باشید که پارچه از الیاف طبیعی و مرغوب تهیه شده باشد تا دوام بالایی داشته باشد.

 

امتیاز دهید
nosrati
ارسال دیدگاه