همه چیز درباره چاپ روی پارچه

همه چیز درباره چاپ روی پارچه

چاپ پارچه ، به عبارت ساده، فرآیند اعمال رنگ روی پارچه است. هدف از کاربرد رنگ، ماندگاری این رنگ و در نتیجه مقاوم کردن آن در برابر شستشو و اصطکاک است. این چاپ ممکن است شامل الگوهای تکراری در طول پارچه باشد یا ممکن است یک طرح مشخص باشد، مانند آنچه در جلوی تی شرت ها می بینید.

این مهم است که تفکر خود را در مورد چاپ پارچه گسترش دهید. ممکن است بخواهید اقلام لباسی را برای کسب و کار خود چاپ کنید، شاید بخواهید طراحی داخلی برای دفاتر خود با لوگوی شرکت خود داشته باشید. چاپ پارچه تمام انتقال طرح رنگ بر روی پارچه را پوشش می دهد.

همه چیز درباره چاپ روی پارچه

چاپ فرآیندی است برای تزئین پارچه های نساجی با استفاده از رنگدانه ها، رنگ ها یا سایر مواد مرتبط به شکل الگو انجام می شود. اگرچه ظاهرا از نقاشی دستی پارچه ها ایجاد شده است، اما چنین روش هایی از قدمت زیادی نیز برخوردار هستند. شواهدی مبنی بر انجام چاپ در هند در قرن چهارم قبل از میلاد وجود دارد و یک قطعه چاپی مربوط به حدود ۳۰۰ ق.م در محل دفن اخمین در مصر علیا کشف شده است. همچنین منسوجات چاپی قبل از کلمبیا در پرو و ​​مکزیک پیدا شده است. اکنون چاپ پارچه بسیار پیچیده شده است و به مهارت های بسیاری از هنرمندان و طراحان نیاز دارد. در ادامه همه چیز درباره چاپ برروی پارچه بیان شده است.

انواع روش های چاپ برروی پارچه

چهار روش اصلی چاپ پارچه عبارتند از چاپ بلوک، غلتکی، صفحه نمایش و چاپ انتقال حرارت. در هر یک از این روش ها، اعمال رنگ، معمولا به صورت خمیر غلیظ شده، به دنبال تثبیت، معمولا با بخار دادن یا حرارت دادن، و سپس حذف رنگ اضافی با شستشو انجام می شود.

همه چیز درباره چاپ روی پارچه

روش ‌های مختلفی برای چاپ روی پارچه وجود دارد. این روش ‌ها پوشش‌ های متفاوت، با سطح کیفیت متفاوت و قیمت متفاوت را ارائه می‌کنند. بنابراین، اولین چیزی که یک کسب و کار باید بدانید نوع چاپی است که به بهترین وجه با کاری که شما نیاز دارید مطابقت دارد.

روش انتخابی برای چاپ به عوامل زیادی بستگی دارد و همیشه یک رویکرد واضح وجود ندارد. بهترین وسیله چاپ پارچه به پارچه ای که با آن کار می کنید، کمیت پارچه، کیفیت پرداخت مورد نیاز و مهمتر از همه، سطح جزئیات در طرح بستگی دارد.

پنج روش چاپ مطلوب را می توان انتخاب کرد، از جمله مستقیم روی لباس (DTG)، چاپ تصعید، چاپ روی صفحه، انتقال حرارت و چاپ بلوک.

مستقیم روی لباس (DTG)

DTG، همانطور که از نام آن تصور می شود، طرح را می گیرد و با استفاده از یک چاپگر جوهر افشان تخصصی و جوهرهای مبتنی بر آب، آن را مستقیما روی پارچه چاپ می کند. پارچه باید از قبل آماده گردد تا اطمینان حاصل شود که رنگ به سرعت و منظم جذب می شود. سپس طرح از دستگاه دیگری عبور می‌کند که با استفاده از بخار و گرما، طرح را قبل از شستشو و خشک کردن، ثابت می‌کند تا مواد شیمیایی باقی ‌مانده از بین برود.

این بهترین روش برای طرح‌های پیچیده که دارای رنگ‌های زیاد و جزئیات پیچیده هستند. به عنوان مثال، اگر می خواهید یک عکس در جلوی یک تی شرت چاپ شود، از DTG استفاده می شود. استفاده از پارچه های سبک تر مانند ۱۰۰% پنبه بهترین نتیجه را از DTG می گیرد. برای خرید پارچه با قسمتی مناسب کافیست به قسمت محصولات شیک باشیم مراجعه کنید.

این ارزانترین روش است اگر فقط به مقدار کمی چاپ نیاز دارید زیرا هزینه های راه اندازی کم است. احساس می‌ شود که این نوع چاپ انقلابی در بازاریابی و لباس ‌های تبلیغاتی برای شرکت‌ها ایجاد کرده است – زیرا این روشی مؤثر برای تولید اقلام کم‌ هزینه، شخصی ‌سازی شده برای شرکت است که بسیار بیشتر از محصولات چاپ شده کاغذی دوام می‌آورند.

چاپ تصعید

این نیز یک تکنیک چاپ دیجیتال است. به جای چاپ مستقیم روی پارچه، طرح روی کاغذ مخصوص چاپ می شود و سپس با حرارت روی پارچه منتقل می شود. با سابلیمیشن رنگ های بسیار بهتر و طراحی متمایز تری دریافت می کنید – همچنین روی پارچه های مصنوعی بهتر عمل می کند. با این حال، گرانتر از DTG است – و نمی توان آن را روی پنبه استفاده کرد. احتمالا از این فرآیند برای محصولات پلی استر استفاده می شود، بنابراین می توانید در هزینه پارچه ای که در فرآیند چاپ از بین می رود صرفه جویی کنید.

چاپ صفحه نمایش

دو نوع چاپ روی صفحه به نام های تخت و روتاری وجود دارد. امکان خودکارسازی کامل یا جزئی چاپ روی صفحه تخت وجود دارد – یا می تواند به عنوان یک فرآیند دستی باقی بماند – همه اینها یک فرآیند آهسته هستند. چاپ تخت شامل استفاده از اسکاج برای انتقال خمیر جوهر از طریق صفحه حکاکی شده است. چاپ چرخشی که به چاپ سیلندر نیز معروف است، خمیر را با فشار وارد صفحه نمایش می کند. چاپ روی صفحه ممکن است کمی طول بکشد – زیرا فقط یک رنگ را می توان در یک زمان اعمال کرد – بنابراین ماهیت طرح معمولا بسیار ساده تر از تکنیک های DTG و سابلیمیشن است.

همه چیز درباره چاپ روی پارچه

برای سفارشات بزرگ چاپ صفحه انتخاب می شود. پرداخت در تعداد زیادی از اقلام نسبت به سایر روش های چاپ سازگارتر است. این برای طرح های ساده بهترین است.

اگر به چاپ زیاد روی پارچه نیاز دارید، این روش مقرون به صرفه ترین است. هزینه راه اندازی اولیه بالا است، اما این جایی است که اکثر هزینه ها نهفته است. بنابراین، اگر تعداد زیادی چاپ می کنید، این هزینه تنظیم در بین موارد یکسان می شود. هرچه رنگ های بیشتری استفاده کنید گران تر می شود زیرا پارچه باید به طور مکرر از ماشین ها عبور داده شود.

انتقال حرارت

در چاپ انتقال حرارت از چاپ روی کاغذ مخصوص و سپس انتقال این طرح روی پارچه با استفاده از حرارت آغاز می شود. این وسیله ای عالی برای انتقال آرم ها و برچسب ها بر روی پارچه است – زیرا روکش بسیار تمیز و واضح است. از آن در لباس ‌های ورزشی و شنا استفاده می شود، جایی که نمی‌خواهید برچسب دوزی داشته باشید. روی پارچه های مصنوعی بهتر است اما همچنین بسیار گران و کند است. این تکنیکی است که برای چاپ پارچه های تخصصی خاص استفاده می شود و در صورتی که تکنسین مناسب بداند ممکن است ارائه شود.

چاپ بلوک

قدمت این روش به قرن پنجم قبل از میلاد در خاور دور برمی گردد و شامل استفاده از بلوک های چوبی با طرح های حکاکی شده با دست است. قبل از اینکه آن را روی پارچه فشار داده شود، بلوک با جوهر پوشانده می شود. سپس طرح با یک ماده شیمیایی ثابت می شود. این روشی برای صنعتگران ماهر است، مگر اینکه به دنبال یک روکش کاردستی و ارگانیک باشید. اگر به دنبال چیز خاصی هستید، ارزش آن را دارد که در مورد چاپ بلوک بدانید، زیرا رنگی ایجاد می کند که اغلب با فرآیندهای مدرن تر و مبتنی بر ماشین به دست نمی آید.

انتخاب رنگ مناسب برای پارچه مناسب

چهار نوع رنگ وجود دارد: رنگ اسیدی، رنگ راکتیو، رنگ پراکنده و رنگدانه. رنگدانه ها روی همه مواد کار می کنند اما گران هستند. رنگ اسیدی روی ابریشم، پشم و نایلون به خوبی کار می کند. شما می توانید رنگ پراکنده را برای پلی استر انتخاب کنید. رایج ترین رنگ مورد استفاده، رنگ راکتیو است و این رنگ را می توان روی پنبه، کتان، ابریشم مصنوعی، ابریشم و پشم استفاده کرد.

نتیجه گیری

این احتمال وجود دارد که چاپ دیجیتال رنگی راکتیو را انتخاب کنید – زیرا این فناوری همه کاره ترین است – که با استاندارد بالا روی ابریشم و مواد گیاهی تولید می شود. با این حال، اگر روی پلی استر چاپشود، احتمالا از تکنیک های سابلیمیشن استفاده می گردد. تنها راه برای چاپ سفید بر روی منسوجات تیره استفاده از چاپ رنگدانه است که می تواند بسیار گران تر باشد.

امتیاز دهید
nosrati
ارسال دیدگاه