پارچه پلاستیکی چه عوارضی دارد ؟

پارچه پلاستیکی

هر چیزی اگر از نوع طبیعی و نچرال باشد، بهتر و سودمند تر است. به طور معمول، یک محصول طبیعی ضرر و زیان کم تری خواهد داشت. پارچه ها از جمله متریالی هستند که هم طبیعی هستند و هم به صورت مصنوعی تهیه می شوند. هدف از تهیه پارچه به وسیله الیاف مصنوعی، داشتن نمونه ای با قیمت پایین و به صرفه تر است. به این پارچه ها پارچه پلاستیکی گفته می شود. اما این نمونه از تولیدات بشری دارای معایب و مضراتی است که نمی شود آن ها را نادیده گرفت. برخی از افراد به طور مداوم از لباس های دوخته شده با این پارچه ها استفاده می کنند. این گروه از افراد بهتر است این مضرات را مورد توجه قرار دهند.

پارچه پلاستیکی چیست؟

در گذشته معمولا برای تولید پارچه از منابع طبیعی موجود کمک گرفته می شد. این منابع طبیعی مورد نیاز توسط حیوانات و گیاهان پوشش داده می شد. به طور مثال از پشم گاو و گوسفند کمک می گرفتند. گیاهانی مانند پنبه و کتان در این راستا خیلی کاربردی هستند. امروزه بشریت در کنار این نمونه های طبیعی یکسری الیاف را نیز به صورت مصنوعی تولید می نماید. الیافی هم چون نایلون، پلی استر و آکریلیک جزو الیاف مصنوعی تلقی می شوند. بافت این الیاف در کنار هم پارچه های پلاستیکی را تولید می نماید. بنابراین منشا تولید آن ها از مواد شیمیایی بوده و حاصل فناوری های مدرن می باشند. به طور حتم، بر خلاف نمونه های طبیعی، با بدن افراد و محیط زیست سازگاری ندارند.

تعریق بدن

الیاف به کار رفته در پارچه های مصنوعی شیمیایی هستند و این پوشش شیمیایی گرما زا می باشد.  در واقع اجازه جریان هوایی و تهویه مناسب هوا را نمی دهد. این نمونه ها باعث احتباس گرما درون خود می شوند. به نظر می رسد این یک خاصیت آزار دهنده و نا خوشایند محسوب می شود. گرمای محبوس شده باعث تعریق بدن فرد شده و این تعریق منجر به کاهش آب بدن می شود. این یکی از مضرات پارچه پلاستیکی بوده که در مناطق گرم و فصول گرم ناخوشایند است. بنابراین در چنین مواردی توصیه نمی شوند.

حساسیت پوستی

پوست بدن افراد نسبت به مواد شیمیایی و مصنوعی واکنش نشان می دهد. البته این موضوع در بین افراد مختلف عمومیت ندارد. ولی میزان این حساسیت در افراد کم و زیاد می شود. برخی به شدت حساس هستند و این موضوع آن ها را آزار می دهد. مواد شیمیایی به کار رفته در پارچه پلاستیکی با پوست بدن ناسازگار است. این ناسازگاری سبب بروز حساسیت پوستی می شود.  ظهور دانه های پوستی مانند کهیر و جوش می تواند یک نشانه از این ناسازگاری باشد. سرخی و سوزش پوست یکی دیگر از عوارض ناخوشایند بوده و نشانه عدم تناسب با پوست است.

ظهور بیماری

پارچه های پلاستیکی در کنار عوارض ناخوشایند خود، گاهی نیز سبب بروز بیماری می شوند. الیاف شیمیایی و پرزهای خطرناک این الیاف، امکان ورود به دستگاه تنفسی و سیستم بدنی افراد را دارند. تاثیرات ناخوشایندی روی قلب و ریه  بر جای می گذارند. اختلال در تنفس و مشکلات قلبی می تواند ناشی از این محصولات باشد. آسیب به کلیه، کبد و سکته عوارضی است که نمی شود به آن ها اهمیت نداد. بوی این نمونه از پارچه ها به دلیل داشتن منشا شیمیایی، باعث بروز سردرد می شود. البته با استفاده از تعریق و  تبخیر آب بدن نیز می تواند در بروز سردرد دخیل باشد. این محصولات مصنوعی احتمال ابتلا به سرطان پوستی و دیگر سرطان ها را افزایش می دهند. حتی ممکن است روی باروری افراد اثر بگذارند و باعث ناباروری شوند.

عوارض پارچه پلاستیکی

تهوع زا

حالت تهوع یکی از حالت های ناخوشایند بوده که سبب کسلی و بی حالی افراد می شود. این حالت جسمانی نا مطلوب به دلایل مختلفی بروز می‌کند. یکی از دلایل آن می تواند پوشیدن لباس های پلاستیکی باشد. پارچه پلاستیکی از مواد مصنوعی و گاها تفلون در ساختار خود بهره برده است. تفلون برای صافی و لختی پارچه مورد نیاز بوده و به همین دلیل به این متریال اضافه شده است. در حقیقت عاملی بوده که مانع چروکیدگی این محصول می شود. بوی این ماده و حضور آن، در ایجاد حالت تهوع می‌تواند سهیم باشد.

خطرات پارچه پلاستیکی

دلیل مضرات پارچه پلاستیکی چیست؟؟ برخی از دلایل آن شامل موارد زیر است:

  • آنتیموان: ترکیبی خطرناک که در الیاف پلی استر وجود دارد. این ترکیب حتی می تواند منجر به بروز سرطان شود.
  • تفلون: ماده ای ضد چروک در پارچه های پلاستیکی است. این ماده افزودنی مضر و البته بسیار خطرناک است.
  • فلزات سنگین و سمی: رنگ های نساجی حاوی مواد سمی و فلزات سنگین هستند. دستگاه تنفس و پوست را به خطر می اندازند.
  • فرمالدئید: فرمالدئید به لباس ها خاصیت ضد شعله و ضد احتراق می بخشد. اما متاسفانه خطرناک و سرطان زاست. این ماده اثرات نامطلوبی روی پوست می گذارد.

جمع بندی

مضرات پارچه پلاستیکی، ضرورت استفاده از لباس هایی با منشا طبیعی را روشن می کند. استفاده از آن ها در جهت حفظ سلامتی و بهداشت بدن نقش بسزایی دارد. این عوارض و نشانه های نا منظم به مرور ظهور می کنند. ضمن این که بروز آن ها در همه افراد به یک شکل و به یک نسبت نیست. برای جلوگیری از آن ها کافیست از پارچه های طبیعی استفاده کنید. در کنار آن برای شست و شوی لباس های خود از شوینده های بی خطر و سازگار بهره ببرید. با انجام این اقدامات دچار عوارض نامبرده نخواهید شد.

امتیاز دهید
modir
ارسال دیدگاه