کدام پارچه در مقابل خیس شدن مقاوم است؟

پارچه ضد آب

پارچه ها از دید عمومی و کلی در برابر آب نفود پذیری دارند. اما برخی پارچه ها به کمک ساختار خاص خود و افزودن یک ماده موثر، در برابر خیسی مقاوم شده اند. به نظر شما کدام نوع پارچه در مقابل خیس شدن مقاوم است؟ چه لزومی دارد این نمونه متریال مقاوم  و دارای این خصلت خاص را بشناسیم. باران و برف شرایطی فراهم می کنند که اگر پوشش بدن ضد آب باشد، بهینه تر است. برخی افراد نیز در شرایطی کار می کنند که امکان خیس شدن آن ها وجود دارد. مثل کسانی که غواصی انجام می دهند. بنابراین شناخت متریال ضد آب در درجه اهمیتی بالایی قرار دارد. در ادامه متوجه می شویم که کدام پارچه در قابل خیس شدن مقاوم است. با ما همراه باشید تا پارچه ای مناسب برای خرید انتخاب کنید.

پارچه ضد آب

پارچه ضد آب به پارچه ای با خصلت ذاتی برای جلوگیری از نفوذ آب گفته می شود. این نمونه متریال لایه ای به صورت طبیعی یا مصنوعی بوده که مجهز به لایه ضد آب شده است. پارچه هایی که خیس نمی شوند از سه لایه تشکیل شده اند. لایه اول ضد آب بوده و لایه های زیرین منفذ دارند، اما بخار آب را جابجا می کنند‌. بنابراین قدرت تنفس و تبادل هوا از توانمندی های این نمونه متریال حذف نشده است. برای تولید انواع لباس زمستانی و پاییزی مناسب به نظر می رسند. در موقع ریزش برف و باران می توانند پوشش مناسبی برای بدن باشند. این پوشش مناسب در قالب انواع بارانی و پالتو جلوه گر شده است. به کمک آن ها دیگر در هنگام انواع بارش و شرایط مرطوب خیس نمی شوید.

خصلت ضد آب

خصلت ضد آب پارچه های ضد آب، به کمک یک سری مواد طبیعی و مصنوعی صورت گرفته است.  معمولا وینیل کلراید، پلی اورتان و پلاستیک چند نمونه از این مواد شایع هستند. این مواد ممکن است در پایان تولید پارچه یا در حین روند تولید آن اضافه شود.  در فناوری نانو، الیاف پلی استر به عنوان یک ماده آب گریز شناخته می شود. برای ضد آب نمودن یک متریال، کافیست این الیاف در ساختار آن به کار گرفته شوند.

پارچه ضد آب پشمی

امتحان کنید و مقداری پشم گوسفند را در آب بیندازید. این ماده طبیعی خاصیت آب گریز و ضد آبی دارد. لباس های پشمی گزینه مناسبی برای مواقع بارندگی محسوب می شوند. البته این قدرت نفوذ ناپذیری در برابر آب قابل افزایش می باشد. کافیست سطح این نمونه از متریال با لانولین پوشش داده شود. برای افزایش این خصلت در این الیاف طبیعی، می توانید آن ها را درون آب جوش بیندازید و بپزید. به طور فزاینده ای این ویژگی در آن ها تشدید می شود.

بهترین پارچه ضد اب

پارچه ضد آب چرم

چرم طبیعی همانند پوست بدن حیواناتی مانند گاو است. چرم مصنوعی نیز از کائوچو و رزین وینیل تولید می شود. نوع مصنوعی بسیار به نمونه طبیعی شباهت دارد. این نمونه ضمن دوام عالی نسبت به آب نفوذ ناپذیر شده است. بنابراین کت ها و گرم پوش های چرمی برای روزهای بارانی گزینه معقولانه ای هستند.

پارچه ضد آب نانو

فناوری نانو در ابعاد مختلف زندگی ما نفوذ گسترده ای یافته است.  این فناوری حتی در روند تولید انواع پارچه داخل شده است. نانو از الیاف و مواد مصنوعی مانند نایلون و پلی استر استفاده می نماید. این الیاف مصنوعی و دست ساخته، پایه تولید پارچه های ضد آب می شود. به همین دلیل است که این نمونه ها چروک هم نمی شوند. زیرا آب و رطوبت قادر به نفوذ به ساختار و بافت درونی آن نمی باشد.

پارچه ضد آب شمعی

شمع ما را به یاد خاصیت چربی و آب گریزی این محصول می اندازد. پارچه های شمعی به نحوی از این خصلت بهره می برند. در تولید این محصولات بسیار متراکم و منسجم، از لایه روغنی لینن استفاده می شود. این لایه روغنی سبب خصلت ضد آبی محصول مورد نظر می شود. متریالی فوق العاده مقاوم که در انواع محصولات کاربردی حضور دارد. البته باید خاطر نشان نمود که از این متریال در طراحی و دوخت لباس و بارانی استفاده نمی شود. انواع چادر و وسایل کابردی با کمک آن ساخته می شوند.

پارچه ضد آب PUL

PUL یک پارچه ضد آب با خصایص هیجان انگیز و خارق العاده است. این پارچه می تواند از پلی استر یا پنبه تهیه شود. در واقع لایه ای بسیار نازک از پلاستیک می باشد که دوام و مقاومت بالایی هم دارد. می تواند به طور خالص پنبه ای یا پلی استری باشد و یا ترکیبی از بین آن ها انتخاب شود. بخش نرم آن در مجاورت پوست بدن قرار گرفته و مشکلی ایجاد نمی کند. آب نمی تواند از آن گذر کند اما در عین حال قادر به تنفس می باشد. این نمونه ضد لک است و در صورت آلودگی و لکه دار شدن راحت هم تمیز می شود. با شست و شوی این نمونه نگران فرسودگی بافتی آن نباشید. در اثر شستن، قابلیت های منحصر به فرد خود را هم چنان حفظ می کند.

 

پارچه ضد آب TPU

TPU یک پارچه ضد آب با سازگاری بیشتری جهت قرار گیری در طبیعت و محیط زیست است. در این نمونه همان پارچه نایلونی یا پلی استری را با یک ماده خاص پوشش داده اند. غشای پلی اورتان ترموپلاستیک روی سطح این نمونه از متریال مصنوعی را پوشش داده است. پوششی که ضمن منعطف نمودن، سبب ضد آب بودن این نمونه شده است. این پارچه خاص حتی دوام بالایی نیز پیدا کرده است.

جمع بندی

شناخت پارچه هایی که خیس نمی شوند می تواند در تولید لباس هایی هم چون بارانی نقش داشته باشد. در این جا نمونه های بسیاری ذکر شد که می توانند برای تولید لباس ضد آب موثر باشند. باید یادتان باشد که این لباس ها برای روزهای سرد، فصول زمستان و پاییز مناسبت دارند.

 

امتیاز دهید
modir
ارسال دیدگاه