کدام پارچه ها چروک نمی شوند؟

پارچه ضد چروک

یکی از خصایص پارچه ها که همه به آن نیاز دارند، خاصیت ضد چروکیدگی می باشد. متاسفانه این موضوع برای برخی بسیار دست و پا گیر شده است. برخی پارچه ها به راحتی با یک نشستن ساده چروک می شوند. بافت آن ها جمع شده و در هم فرو می روند. بدین ترتیب، بعد از هر بار پوشیدن این گونه لباس ها برای استفاده مجدد نیاز به اتوکشی دارند. این گروه از پارچه های قابل چروکیدگی، در فرایند شست و شو به شدت در هم فرو می روند. بنابراین هر بار که به‌ پوشیدن این موارد نیاز پیدا می کنید، باید از قبل آن ها را اتو بکشید. پس نمی توان انتظار داشت که آن را صاف و مناسب جهت پوشیدن از کمد بیرون بیاورید. برای حل این مشکل به سراغ پارچه های ضد چروک می رویم. کدام پارچه ها چروک نمی شوند؟؟ این سوال می تواند نمونه های مناسب و دلخواه را به شما معرفی نماید.

چروکیدگی لباس

فرایند چروکیدگی لباس به دلیل جنس و بافت پارچه آن رخ می دهد. این رخداد چند علت اصلی و خاص دارد. اگر الیاف یک پارچه بتوانند رطوبت را جذب کنند، قادر به چروک شدن و یا جمع شدن می باشند.  معمولا الیاف طبیعی هم چون پنبه به جذب آب می پردازند. جذب رطوبت به فرایند چروکیدگی کمک می نماید. ضمن این که پارچه های نازک و نرم نیز مستعد این جمع شدگی هستند. تراکم و بافت ضعیف باعث می شود وزن پارچه پایین بیاید. این عوامل در کنار هم به چروک شدن پارچه منجر می شوند. در حالی که معمولا الیاف مصنوعی هم چون پلی استر از این اتفاق ناخوشایند به دور هستند.

ماده ضد چروک

دنیا به سمت پیشرفته شدن هر چه تمام تر پیش می رود. امروزه برای هر مشکلی یک راهکار علمی بر اساس فناوری های مدرن وجود دارد. خیلی جالب است که حتی ماده ضد چروک برای پارچه ها نیز ساخته شده است. فرایند چروکیدگی با جذب آب توسط پیوند و زنجیره های الیافی رخ می دهد. اگر بتوان روی این پیوندهای زنجیره ای اقدامی انجام داد تا آب جذب نکنند، چروکیدگی اتفاق نمی افتد.  ماده شیمیایی ضد چروک به سمت این پیوندها می‌رود. این ماده با حذف جایگاه های اتصال مولکول های آب، فضای قرار گیری مولکول آب را اشغال می‌نماید. بدین طریق دیگر جذب رطوبت ممکن نیست. یکی از اقدامات تولید کنندگان پارچه، افزودن این خاصیت مقبول و مطلوب به تولیدات خود است.

الیاف ضد چروک

الیاف و نخ ها در بطن پارچه ها به کار گرفته شده اند. در واقع آرایش و تراکم متفاوت الیاف، نمونه های متنوع از این لایه های منعطف را ارائه می دهد. برخی الیاف ضد چروک هستند و در برابر این فرایند، دوام و مقاومت نشان می دهند. این الیاف خاص عموما در دسته الیاف مصنوعی و ساخته دست بشر قرار گرفته اند. پلی استر یک الیاف کارآمد در روند تولید انواع پارچه می باشد. این نمونه به دلیل خاصیت الاستیسیته، آب را به خود نمی گیرد. بنابراین زمینه لازم برای چروک شدن را نیز ندارد. نایلون نوع دیگری بوده که در برابر این فرایند از خود مقاومت نشان می دهد. اما مقداری آب می تواند به خود بگیرد. جذب آب باعث می شود تا دیرتر خشک شود. آکریلیک نیز جزو دسته غیر قابل چروک و مقاوم به چروکیدگی قرار می گیرد. همگی این موارد جزو الیاف ساخته دست بشر می باشند.

کدام پارچه چروک نمیشوند

پارچه پشمی ضد چروک

پشم گوسفند یکی از الیاف طبیعی و ضد چروک محسوب می شود. این الیاف همواره شکل و حالت صافی خود را حفظ می نماید. تولید کنندگان گاهی از این نمونه الیاف مقاوم، به صورت ترکیبی در کنار سایر الیاف طبیعی استفاده می کنند. در واقع الیاف دیگری چون پنبه و ابریشم بسیار زود چروک می شوند. حالا کافیست مقداری پشم در ترکیب با این موارد به کار گرفته شود. ترکیبی فوق العاده بوده که درجه مقاومت پارچه نسبت به چروکیدگی را افزایش می‌دهد. اما پشم، الیافی گرم کننده و مناسب برای روزهای سرد سال است. بنابراین برای ساختن پارچه های ضد چروک زمستانه و پاییزه گزینه مناسبی می باشد.

پارچه ترمه ضد چروک

ترمه پارچه ای زیبا همراه با نقوش هنری خواستنی بوده که به آن حالتی سنتی و زیبا بخشیده است. حالت ایستایی خوبی داشته و بسیار محکم می باشد. البته این استحکام دلیلی بر خشونت پارچه نیست. بلکه بسیار نرم و لطیف است. پارچه ترمه معمولا چروک نمی شود. البته در صورت تا زدن ممکن است حالت بگیرد. اما این حالت با آویز نمودن ساده آن برطرف می شود. ترمه با کمک پلی استر نیز تولید می شود. این نمونه قابلیت ضد چروکیدگی منحصر به فردی پیدا کرده است.

پارچه لیونسل ضد چروک

یکی دیگر از پارچه ها که در برابر چروکیدگی مقاوم است پارچه لیونسل است.  نمونه ای نیمه مصنوعی بوده که به عنوان جایگزین پنبه و ابریشم طبیعی گزینش می شود. لیونسل در واقع به ابریشم مصنوعی نیز شهرت دارد. خیلی جالب است در تهیه آن از الیاف سلولزی به دست آمده از چوب استفاده می شود. البته این الیاف نیز با نمونه های دیگر هم ترکیب می شوند.

جمع بندی

هدف از این مطلب این بود که بدانیم کدام پارچه ها چروک نمی شوند. سوالی که هم اکنون می توان جواب های متفاوتی به آن داد. اولا پارچه ها با تراکم و وزن بیشتر، معمولا این خصیصه را دارند. دوما الیاف مصنوعی یک عامل مهم در ایجاد این خصلت ساختاری است. سوما برخی پارچه های طبیعی نیز از این ویژگی بهینه بهره می برند. بنابراین موارد زیادی وجود دارد که چروکیدگی پیدا نمی کنند. در ضمنن برای خرید پارچه های ضد آب با کیفیت عالی و قیمت مناسب میتونید از صفحه خرید پارچه ما دیدن فرمایید.

امتیاز دهید
modir
ارسال دیدگاه