چرم چیست؟ معرفی و بررسی انواع چرم

چرم چیست

چرم چیست؟

چرم یک نوع پوست است که از حیوان جدا می‌شود. ازآنجایی‌که این ماده طبیعی است، دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است. چرم از اندام‌های داخلی حیوان و چرم همراه با مو یا خز، از عناصر خارجی که ممکن است به حیوانات آسیب بزند مانند نور و اشعه خورشید، باران و سایر موارد محافظت می‌کند.

پوست چرم از چندلایه تشکیل شده است:

انواع درجه چرم برای پوست خام

زیر پوسته چرم

هنگامی که پوست خام بسته‌بندی می‌شود، بلافاصله آن را درجه‌بندی می‌کنند که این درجه‌بندی کیفیت پوست خام را تعیین می‌کند و اطلاعات لازم برای فروش به دباغی‌ها را فراهم می‌کند. دباغ‌خانه‌ها باتوجه‌به درجه کیفیت پوست خام آن‌ها را دباغی می‌کنند و به چرم تبدیل می‌کنند.

به این خاطر اصالت و کیفیت چرم بسیار مهم است زیرا آن‌ها باید اطلاعاتی که برای تولید کالاهای چرمی لازم است، در اختیار داشته باشند. هنگام درجه‌بندی پوست خام، متخصصان سوراخ‌ها، آسیب‌دیدگی، زخم‌های کوچک و بزرگ، رنگ، بریدگی‌های عمیق و موی باقی‌مانده و ناهماهنگی دانه‌ها را بررسی می‌کنند.

درجه‌بندی‌های چرم

چرم درجه یک

پوست‌های شماره یک یا پوست‌های درجه یک، معمولاً هیچ نقصی روی سطح چرم، سوراخ یا بریدگی ندارند. اگر سوراخ‌هایی در فاصله ۳ تا ۴ اینچی از لبه پوست‌ها وجود داشته باشد و بتوان آن‌ها را برش داد، روی درجه کلی چرم تأثیری نمی‌گذارد. ۸۰ درصد پوست‌های ارسال شده به دباغ‌ها باید درجه یک باشد.

چرم درجه‌ دو

پوست شماره دو یا درجه‌دو، پوست‌هایی هستند که معمولاً چهار سوراخ یا برش داشته باشد، اما به شرطی که در یک خط مستقیم روی پوست قرار گرفته باشند. این سوراخ‌ها بریده می‌شوند و پوست همچنان قابل‌استفاده است. سوراخ‌ها معمولاً باید کمتر از ۵ اینچ باشند تا پوست در چرم درجه‌دو قرار بگیرد. تقریباً ۱۵ تا ۲۰ درصد پوست‌های ارسال شده به دباغ‌ها پوست درجه‌دو هستند.

چرم درجه سه

پوست‌های درجه سه معمولاً دارای بیشتر از پنج سوراخ یا بریدگی‌های بزرگ در داخل پوست هستند. بااین‌وجود پوست‌های درجه سه حداقل باید ۵۰٪ از سطح آنها قابل‌استفاده باشد تا در این طبقه گذاشته شود. به‌طورکلی، دباغ‌ها زمانی پوست درجه سه را خریداری می‌کنند که با وجود بریدگی‌ها هنوز هم قابل‌استفاده باشد.

غیر قابل دباغی

به پوست‌هایی که استانداردهای کیفی درجه یک، دو یا سه را ندارند غیر قابل دباغی گفته می‌شود که به دباغی‌ها ارسال نمی‌شوند و موارد مصرفی دیگر بکار گرفته می‌شوند.

انواع چرم حیوانات مختلف

گاوها

چرم را می‌توان از پوست هر حیوانی تولید کرد. در طول تاریخ، بسیاری از چرم‌ها در زمان، مناطق و از طریق روش‌های مختلفی ساخته شده‌اند. امروزه رایج‌ترین چرم‌ها از پوست گاو، گوسفند، بز و خوک است. چرم گاو از نظر حجم، حدود ۶۷ ٪ از کل تولید چرم سالانه در سراسر جهان را تشکیل می‌دهد.

گوساله

گوساله‌ها گاو نر جوان یا ماده هستند. پوست آنها بسیار نازک و نرم است همین خاطر در تولید موارد ظریف مانند کیف پول و لوازم جانبی چرمی کوچک‌تر از جمله کیف‌های دستی استفاده می‌کنند.

خوک

چرم خوک بیشتر در چین تولید می‌شود. به‌خاطر سبک بودن پوست خوک، معمولاً در تهیه لباس از آنها استفاده می‌شود. چرم خوک حدود ۱۰ ٪ از کل تولید چرم را در سراسر جهان تشکیل می‌دهد.

گوسفند

چرم گوسفند یا پوست گوسفند، محبوبیت زیادی دارد زیرا یک طرف آن به‌عنوان چرم و طرف دیگر آن با پشم پوشیده شده است که آن را به یک چرم ایدئال برای استفاده در روکش صندلی‌ها، کفش‌ها، دمپایی‌ها، چکمه‌ها و در تمامی سال‌ها تبدیل کند. چرم گوسفند، از جمله چرم بره حدود ۱۲ درصد از کل تولید چرم را در سراسر جهان تشکیل می‌دهد.

بز

چرم بز چرمی بسیار نرم، محکم، بادوام و انعطاف‌پذیر است که همین خاطر در تولید کفش، چکمه، دستکش، فرش و کیف از آن استفاده می‌شود. چرم بز خصوصاً بز جوان حدود ۱۱ درصد از کل تولید چرم را در سراسر جهان تشکیل می‌دهد.

اسب

چرم اسب بسیار ضخیم، صاف و متراکم است و برای کفش‌ها و دستکش‌های خوب استفاده می‌شود.

چرم دیگر حیوانات

ازآنجایی‌ که چرم را می‌توان از هر حیوانی تهیه کرد، انواع مختلفی از چرم باتوجه ‌به ویژگی و کاربرد آنها وجود دارد. به چرم‌هایی که کمتر رایج هستند چرم‌های “عجیب” می‌گویند زیرا به‌دست‌ آوردن، ساختن یا پیداکردن آنها بسیار دشوار است.

لیست چرم‌ های عجیب‌ و غریب

چرم تمساح، خرس، گاومیش، شتر، گوزن، سگ، قورباغه، زرافه، کرگدن، کانگورو، خرگوش، شترمرغ، کوسه، مار، گورخر و انواع چرم مورداستفاده برای خز مانند خز روباه ، گرگ.

کاربردهای مختلف چرم

چرم هم بادوام و شیک است هم کاربردهای بسیار زیاد و مختلفی دارد. کاربردهای مختلفی که برخی از آنها در جوامع امروز و برخی دیگر در گذشته مورد استفاده قرار میگرفته است .

  • صحافی

از چرم ها اغلب در صحافی و خصوصا جلد کتاب ها استفاده می شود.

  • لباس

در تولید لباس، شلوار، دامن، کت و بارانی نیز از چرم میتوان استفاده کرد.

  • کویر بویلی

Cuir bouilli، فرانسوی به معنای چرم آب پز، در طول تاریخ برای ایجاد زره  و فلاسک استفاده می شده است.

  • زین

در واقع از چرم برای انواع محصولات مرتبط با سوارکاری از جمله چکمه های اسب سواری و زین حیوانات استفاده شده است.

  • کفش

یکی از رایج ترین مصارف چرم در سراسر جهان استفاده از آن برای تهیه چکمه، کفش، دمپایی و غیره است.

  • مبلمان

اغلب کاناپه ها، صندلی ها و حتی داخل خودروها از چرم ساخته شده اند.

  • دستکش

دستکش های زمستانی  و دستکش های کاری و صنعتی بادوام، اغلب از چرم تهیه می شود.

  • ساعت

بند های چرمی ساعت مچی و همچنین النگو و سایر جواهرات

  • لوازم ورزشی

چرم کاربردهای مختلفی در تهیه لوازم ورزشی دارد، مانند تولید توپ فوتبال و دستکش بیسبال.

  • کیف

اکثر کیف چرم ها ، کوله پشتی ها ،کیف پول ها ،کیف محافظ عینک و یا قاب و محافظ گوشی از چرم ساخته شده اند.

  • غلاف

معمولاً از چرم برای ساخت  تیر، غلاف چاقو و قنداق تفنگ استفاده می شود.

  • لوازم جانبی

و تهیه دیگر لوازم شخصی مانند کمربند.

و سخن آخر اینکه  ، چرم انواع بسیار زیاد و باورنکردنی دارد که همه آنها ویژگی‌ها و کاربردهای منحصربه‌فرد خود را دارند.

کیفیت و ویژگی‌های چرم می‌تواند تحت‌تأثیر عوامل بسیاری شامل نژاد حیوانات، موادی که تغذیه می‌کنند، آب‌وهوای که در آن زندگی می‌کنند و میزان فعالیت آنها قرار می‌گیرد. پوست یک ماده طبیعی است و که به‌شدت تحت‌تأثیر سبک زندگی حیوانات است.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
modir
ارسال دیدگاه